Torsdags tankar

I dag skulle jag egentligen ha varit på Matjeketlane och haft Mit-term tournament, enligt planen så att säga. Det var bestämt sedan några veckor tillbaka. Men jag har lärt mig att det är skillnad på att säga att planeringen ser bra ut och att det kommer att fungera i schemat. Förra veckan gjorde vi spelschema och så långt var allt bra, men i tisdags fick jag sms om att eleverna skulle skriva test så att det inte kunde bli av. Suck. Men ringde tillbaka och frågade om jag skulle komma överhuvudtaget eller om det var hela dagen. Svaret var att vi ringer dig i morgon om du kan komma. Ingen ringde i går, däremot i morse när jag i godan ro satt och åt frukost med mama och hade börjat förbereda för tvättning så sa de att jag kunde komma och göra vad jag brukar. Blev lite irriterad för att de ser det som jag gör som att bara hitta på något när jag står där, planerar faktiskt mycket mer än så, och att de inte riktigt respekterar min tid, då de vet att mina dagar är fullplanerade. Därav har det varit en dag full av hushållssysslor i lagom tempo (läs: väldigt lugnt).

Mid-term tournament är något som vi bestämde oss för att ha på respektive skola som jag arbetar på innan eleverna går på lov. Och i går blev det i alla fall av på Sesalong. Självklart inte som man hoppats, då lärarsupporten i stort sett var obefintlig och det var ungar över allt. Så viss besvikelse, men samtidigt är det svårt att inte se till hur mycket ungarna uppskattade det som det var, de hade inga problem, spelade och var glada hela dagen! Återstår att se vad som händer på tisdag när det är dags för Mid-term tournament på Makgoklo…

Dagen har då som sagt var inneburit hushållssysslor, närmare bestämt tvättning. Och för er som varit observanta på twitter-bloggen/facebook funderar nog på hur mycket jag smutsar ner mig. Men saken är den att i måndags när jag planerat tvätt så var det inget vatten i tappen, utan vi fick hämta. Så mitt stora tvättberg blev bara lite mindre, tog det viktigaste, underkläderna. Och resten blev då rent i dag, lika så mina skor. Nästan lika vita som sist, men har en känsla av att Oliva blir lite besviken på mig, men efter en halv timma gav jag upp

I går var det även dags för träning nummer 2 med KBC. Nämnde lite om den första träningen, mycket passningsövningar, vilket inte var uppskattat. Så i går hade jag fått order om att lämna bollarna hemma och ha fys med dem. Sagt och gjort, jag har ju några övningar att välja på från alla försäsongsträningar. Konstaterar att det blev trötta, men skrattade mycket. Tänk er själva 15 pojkar som gör utfallssteg för första gången eller försöker brottas med mig och misslyckas! Uppskattat var det, fast nästa vecka önskas bollarna tillbaka… Till dess har coach frågat efter hörnvariant.

Har ju även också nämnt tidigare om framstegen med Sports Committeen, men kan ju bara säga att det var ett jättekliv framåt men att vi snabbt var tillbaka på ruta ett. Så vad som händer här näst får framtiden utvisa…

Om ni tycker att jag varit lite gnällig hittills så ska jag berätta om något spännande i måndags, då var det pensionsdag. De gamla människorna (och även unga mammorna) fick då gå och hämta ut de utanför affären här i Kwarung (området i Buffelshoek som jag bor i). Det var en lång lång kö i värmen för dem, men det var också marknad. Jag tror nog alla människor här runt om var där och de sålde allt (och billigt)! Jag var dit skickad av Mama för att handla lite bananer, direkt när jag kom träffade jag några kompisar som visade mig runt och jag fick smaka på grillade maskar, vilket tydligen ska vara en delikatess… Kan ju också säga att marknaden inte var på en öppen plats, utan längs med vägen, vilket innebar att när jag senare skulle ta taxi till Bochum för att besöka Helen Franz (vi har bytt dag) så tog det lång tid att ta sig förbi, men alla vinkade på mig, taxichauffören stannade och pratade, också körde vi lite till innan någon skulle gå av eller på! Men när marknaden kommer här då blir det en festlig stämning.

En annan sak ja, apropå taxichaufförerna, skrev ju förra veckan på twitter-bloggen/facebook om deras match lite kort. Men ska ta de lite riktigare nu. Det var nämligen så att taxichaufförerna spelar i en liga, med ex poliserna, lärarna etc. Och i torsdags var det då matchdags, det var första gången de spelade här i närheten, så självklart var jag på plats. Bredvid planen stod alla bilarna (minibussarna) parkerade och på planen var det full kamp. Matchen i sig var inte speciellt högklassig, men stämningen var hög. Fast det som fascinerade mig mest var ändå själva grejen, att alla taxiförarna var där, istället för att köra folk. Tänk om alla spårvagnarna skulle parkeras för att de hade match, vilket kaos det skulle bli!

Planerna framöver är väldigt ovisa. Inte ens jag har brytt mig om att bestämma så mycket nu. Nästa onsdag stänger skolorna för Mid-term lov till den 5 oktober. Så förmodligen ger jag mig av till Jo’burg för Cup of Heroes finalen, utan mitt community men för att delta i festligheterna ändå. Sedan tillbringar jag några dagar med de övriga volontärerna innan det är dags för In-service 1-3 oktober, vilket jag inte riktigt vet vad det är eller vart vi kommer att vara, men lite uppföljning om hur det går för oss från SCORE.

1 kommentar: