Mera svar på frågor

Vic skrev lite frågor som kommentar, här kommer svar :) Och fortsätt kommentera och/eller fråga på!

Hur kallt/varmt är det nu när det är vinter? Och hur varmt blir det till sommaren?
Termometer är ju inget vi har här, men om man ser på väderleksrapporten så är det runt 30 grader här nu, det börjar bli varmt. Och bara de senaste dagarna har det märkts stor skillnad på morgon, kvällar och nätter. Skulle vilja säga att vädret nu är som en riktigt varm svensk sommar dag. Medan de kallare dagarna som varit mer är som svensk höst, blåsigt och grått, men inget regn. Det kommer i regnperioden, under sommaren.

Är också lite intressant att nu när vädret är som den svenska sommaren här är det vinter, och alla lyckas vara förkylda och beklaga sig över detta. Jag menar, vi blir ju inte förkylda på sommaren, det blir man på vintern när det är kallt.

Hur fungerar posten? Har man en brevlåda utanför huset eller hämtar man posten ngn-stans?
Ingen brevlåda nej, det är postboxar. Folk härikring har sina boxar utanför stamhövdingens (Chifen) kontor och är cirka 30 minuters promenad från oss. Men vår post skickas till Mamas bror, Uncle Joses, han bor i Bochum, dit jag åker varje fredag. Inte heller där har de brevlådor, utan postboxar, men han kollar den varje dag på vägen från jobbet. Och i veckan väntas post till mig från Sverige :)

Men huruvida posten fungerar mer än så är något jag ska utforska i framtiden. Vet fortfarande inte hur ”säkert” det är om jag postar ett brev att det kommer fram?

Inte alls förvånad över att en sånn här fråga kommer från Vic, det var även något som jag hade många funderingar kring, som gammal brevbärare...

Mama är hon alltid hemma eller har hon något jobb som hon går till varje dag?
Hon är alltid hemma. Hon är sömmerska och om någon behöver något speciellt sytt kommer de till henne, fast det har inte hänt så länge jag varit här… Hon är också den som tagit hand om barnen till sina syskon medan deras mammor och pappor varit på jobb. Och som hon sa här om dagen, "Mama går ingen stans, hon finns alltid här för de som behöver hjälp".

Vad gör mannen i huset? Jobbar han med ngt?
Mannen, tja… nu är det inte så att man lever ett mamma-pappa-barn liv i min familj, och inte i så många andra hushåll här heller. Ska försöka förklara, de som bor här är Mama, hennes systers dotter Olivia (min syster), hennes bror Joses (Uncle Joses) och hennes pappa (Grandpa Wilson). Sedan på helgerna kommer Olivias bror Junius (även min bror).

Så om Joses är mannen i huset vet jag inte riktigt, för det är Mama som styr och ställer. Men han jobbar i alla fall som lärare, vilket här är ett mycket fint yrke och även Uncle Elias fru och Mamas syster Monica jobbar som.

Är det jobbigt med all flexibilitet? Blir man inte lite stressad när det inte blir som man tänkt och man hamnar efter i planeringen? Man följer ju inte klocka så slaviskt som vi gör här hemma, eller?
Det beror på hur man ser det. Klart är det är jobbigt att aldrig veta hur dagen kommer att bli. Att gå till jobbet här är ju väldigt annorlunda på många sätt och vis, men jag börjar bli van vid att ta dagen som den kommer. Självklart har jag alltid gjort min plan för vad jag ska göra på mina lektioner i skolan, men jag har lärt mig att det inte är tillräckligt med en plan b, måste även vara redo med c och d…

Stressad? Jag börjar bli van och kan njuta av att sitta och titta på getterna när de vandrar över fotbollsplanen i väntan på att barnen ska komma ut, och jag uppskattar det.

Och på helgerna eller eftermiddagarna, mellan skolan och idrottsanläggningen så kan man sitta och fördriva tiden genom att äta en apelsin och se ut över folket som passerar framför huset.

Gällande klockan så finns det et uttryck, vi har klockan medan de har tiden. Det säger väl allt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar