Toppen tisdag

Får börja med att ursäkta mig för stavningen av vän på rubriken på förre inlägget, men ibland går det lite för fort när jag skriver… Och jag vet att det är onsdag i dag, men ska berätta om gårdagen, det var en toppen tisdag.

I Makgoklo var det då dags för Mid-term tournament, var spänd inför det och se hur det skulle bli. Resultatet var mycket bra. Inga lektioner alls för eleverna på hela dagen vilket innebar att de var där bara för att sporta med mig, iklädda idrottskläder istället för skoluniformer. Allt flöt på enligt planerna (!), barnen hade rolig, även lärarna uppskattade det och rektorn var ute på planen med oss. Tilläggas ska också att turneringen var för årskurs 4-7, men de yngre barnen var ute och hejade på hela dagen ändå. Kanon kul att se!

Men dagen innehöll mer, det var nämligen syster Olivas födelsedag, hon blev 25 år. Jag visste inte riktigt hur de brukade fira födelsedagar här, men jag hade frågat om jag fick göra en tårta och köpa en liten present, det var okej. Så i går kväll hade jag även bjudit hit några granpojkar som brukar vara här en del, Thabang, Thommy och Charles. Försökte lära dem den svenska Ja må hon leva, men lyckades bara med den raden. Det hela var i alla fall mycket lyckat, tårtan aningen kvaddad (kunde inte heller få tag på grädde här) men mycket god och stämningen var på topp. Det bästa av allt var ändå när Oliva tårögd säger att det var hennes bästa födelsedag någonsin, första gången någon gjort tårta och haft kalas för henne. Det lilla för mig gjorde henne så glad, så i natt har jag sovit mycket gott!


Kalaset innehöll en hel del skratt, detta till stor del på grund av pojkarna. Har ju tidigare rapporterat om tonårsgraviditeter och lite från deras kärleksliv. Men i går var det verkligen mer som kom fram. Thabangs flickvänn (som i övrigt inte är gravid längre) ringer till Thommy, orsaken är då att hon är kär i honom. Jaha, och en av Thommys flickvänner är tydligen kär i Thabang. Så för att försöka få lite klarhet i det hela måste jag ju fråga pojkarna vem av tjejerna de vill ha. Thabang är då kär i sin flickvänn, medan Thommy vill ha båda, och de andra han träffar… Vad ska man säga? Gav pojkarna varsin kondom för jag vet inte om jag klarar fler historier.


Slutligen fick jag telefonsamtal från Sverige, Mormor och Morfar, alltid lika uppskattat! Också berättade de att jag varit i tidningen och att många följer mig hemma :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar