Scandal och tonårsgraviditeter

Scandal är såpan som jag börjat följa, men det är bara en av alla de som Mama och Oliva ser. Det är nämligen så som kvällarna spenderas här. Jag brukar komma hem runt kvart i 7, från idrottsanläggningen, mitt i Rythem City. Samtidigt som det blir middag för min del brukar vi se nyheterna (!) Men halv 8 börjar då Scandal, nu har jag ju lyckats bli fast i denna såpa och ser fram emot nästa avsnitt varje dag, det är ju sådana cliffhangers, fast egentligen handlar det ju bara om skit… Efter det börjar Generation, då försöker jag smita ut till mig eller skriva rapporter, läsa eller något sånt.

Men i går då så fick mig en riktig tankeställare, livet här är nästan värre än Scandal! Eller egentligen är det inte så konstigt här. Jag har vetat sedan jag kom att tonårsgraviditeter är mycket vanligt, så att jag träffar ungdomar som har barn ska ju inte vara så konstigt. Och lärarna på de skolor jag jobbar, alltså Primary schools säger att den tjejen är gravid, vilket jag också kan se. Så att när en 18 årig vän här säger att han ska bli pappa i november borde det ju inte vara så konstigt med tanke på livet här. Men ändå, av någon konstig anledning blev jag förvånad.

Fast det som förvånar mig mest är kanske mer inställningen till att skaffa barn här. Okej, i vissa fall är det misstag. Men många gånger är det för att få barnbidrag, dock inte för att använda det till barnet, utan mamman själv, för det är hon som får pengarna. Ansvarfördelningen mellan en mamma och pappa väldigt ojämn, det är mamman som tar hand om barnet själv. Om pappan fortfarande går i skolan kanske han hoppar av för att få ett jobb och tjäna pengar till familjen. En annan kille jag träffade här hade en son på 9 månader, han och mamman hade varit tillsammans i fyra år, men han träffade inte sin son varje dag eller visste när hans födelsedag var.

Sånt är livet här. Så det kanske inte är så konstigt att folk tycker jag är konstig som inte har man och barn?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar