Härliga helgen

Oh, vilken helg det har varit! Allt har varit perfekt, för bra för att vara sant. Tar allt i sin ordning som vanligt. Och lägger lite bilder på slutet!

I fredags morse gav jag mig av, tidigt, kvart över 6 för att möta upp i tid på Helen Franz. Var med dem på en aerobictävling i Polokwane, resultatet för dansarna var inte jätte bra, men som vanligt så lärde jag mig om hur saker fungerar i Sydafrika, detta var faktiskt riktigt välorganiserat om man jämför med andra tävlingar/event jag varit på, så det finns hop även här :)

Efter en halv timmas runt irrande i Polokwane fann jag rätt taxi till Makhado. Egentligen var det väl bara 5 minuters gångväg, men det var många som ville stanna och prata, plus att taxina mot Venda (regionen där Makhado ligger) går från ett annat ställe än alla andra där jag började leta. Men framme i Makhado möttes jag av Leonie och Kristian, och det blev en härlig tre-rätters middag på nya stammisstället, Mike’s, innan vi somnade gott i en ”lodge”.

Klockan sex på lördags morgonen var det uppstigning och vi fick skjuts av ägaren till boendet till där vandringen skulle börja. Dock var de ingen där så det blev en liten väntan, men kvart i 8 bar det av upp i bergen. Det hade regnat under natten (!), första gången sedan jag kom till Limpopo, och det var fortfarande lite grått, så vi missade lite av utsiktspunkterna. Men gladde oss åt de olika skogarna vi passerade, för det var verkligen olika, vegetationen (Lotta: alltså typen av växter) varierade kraftigt, allt från nästan regnskog till tallar, torra snår till öppna platser. Också blev det lite mystiskt med dimman.

Vid halv 12, vi kände att det var dags för lunch och ser något som liknar en rastplats längre fram, tänker det blir bra. Det visade sig att vi då nått toppen, Hanglip! 1790m över havet. Där hade vi räknat med att vara vid 4-tiden efter vad man sagt till oss. Lunch blev det i alla fall, sedan lite slappande innan vi gjorde en liten tur till en damm under eftermiddagen. Tillbaka igen Hanglip och stugan vi skulle övernatta i blev det grill. Kött, advokado, börd, korv, vin, solnedgång och två härliga vänner att samtala med. Kunde kvällen ha spenderats på ett bättre sätt?

Så var det morgon, och efter frukost så bar det av neråt. Även detta gick fortare än vad man sagt, och vid 11 tiden var vi tillbaka vid startpunkten. Vi hade då passerat några riktigt vackra utsiktspunkter där vi kunde se över hela Makhado. Dock spenderades stor del i snår, typ som ett stort fågelbo. Men även över klippor, det påminde väldigt mycket om den vägen som vi gick till sjön när vi gick över berget när vi var små!

Vad det gällde sällskapet av djur under helgen så var det mängder av fåglar vi hörde, många vackra fjärilar, väldigt många gräshoppor och ödlor. Två små bockar vilka var på för långt avstånd för oss för att utskilja arten. Sedan var det ett antal baboner, dock var de snabbare än vad det tar för mig att ta upp kameran och fotografera. (Alfred: hur fort springer de?)

Detta var då min första vildmarks tur, men definitivt inte den sista, vi har redan börjat planera vad och vart vi ska utforska nästa gång. Dock kommer jag inte att ta med mamma dit när hon kommer på besök, (det var betydligt mer stigningar än i Trondheim).

Vi var tillbaka i Makhado tidigare än trott, så vi spenderade lite tid där, inköpte en korsordsbok och ett Oxford lexikon för att jobba på med engelskan. Och självklart blev det lunch på Mike’s. Hemresan gick långsamt. Det blev först taxi till Polokwane, därifrån ny taxi till Bochum och slutligen en till taxi hem. Väl hemma var de glada att se mig och berättade att vi fått ytterliggare tillökning i familjen, nämligen fyra små hundvalpar!

Här har vi Tarzan!

Leoni på väg uppåt!

Middags dags!

Utsikt från Hanglip över damen.

Utsikt på vägen ner över Makhado.



Så att säga, helgen kunde inte ha varit bättre. Faktiskt väldigt skönt att reflektera och prata med folk som är i samma situation som mig.

Så tackar Leonie och Kristian för att vi hade det så bra!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar