Bilder från Blouberg 2

Här hämtas det vatten, från vänster har vi en åsna, sedan Junius (min bror), en liten tjej som bor i närheten, Olivia och två kvinnor som också bor runt i kring, var av hon i vitt är höggravid.

Så här ser jag då ut när jag vandrar hem, sjal först om huvudet för att inte bli smutsig i hårdet, sedan håller jag ett stadit grepp om hinken och locket!


Fast så här ska det väl se ut då, Olivia har istället för 10L hinken 25L, utan lock och håller inte i den, men det kommer det kommer (?)


Så här ser det ut när vi diskar, Mama plockar ut allt som staplats under några dagar. Hon diskar i de två baljorna, vattnet blir brunt dirket. För att göra rent är det svinto som gäller, glas, kastruller, ja allt. Själv sitter jag på pallen och torkar, springer fram och tillbaka med det rena till köket och försöker ställa det på rätt plats i skåpen.

Efter en hård arbetsvecka har vi här söndagsmiddagen. I stort sett samma meny varje söndag, men det är gott. Det är ris under en tomatsoppa, några potatis skivor, sallad, vitkål, chakalaka, coleslaw samt kyckling. Om ni ser att jag har en mycket fin vit kycklingbit beror det inte på att jag är gäst här och får det finnaste, då hade jag fått något med mer ben, jag väljer själv den vita, och det är ingen annan som vill ha den för de tycker det vita köttet är som tuggumi och brukar slänga det till hundarna...

2 kommentarer: