Nyårsafton

Föreställ er själva en stjärnklar natt med fullmåne, varmt och gott väder, alltså min nyårsafton var långt ifrån vad jag är van vid och hur ni i Sverige hade det i går. Men ändå så var det av samma anledning vi firade, nyår mitt i sommaren blev bara lite fel i almanackan…

Jag firade då tillsammans med vännerna här på bottlestoren. I princip alla ungdomar i Kwarung, den delen av Buffelshoek jag bor i var där och alldeles för mycket fylla i förhållande till åldern på dem, men antar att det hör till (?) Det som mestadels dracks var öl, men själv drack jag ingen alkohol alls, det rimmar lite illa att jag pratar om att man inte ska dricka i skolorna och sedan skulle barnen se mig. Även om det är bara en flaska så kände jag inte mig bekväm med det och höll mig då till vad de få drack som inte var onyktra, de blandade coca cola och mjölk!!! En klunk blev det, något av det vidrigaste jag smakat…

Innan hade man talat om för mig vilken stor fest det skulle bli och att den 31 december firade alla. Så när någon säger en stor fest förväntar jag mig lite mer än vad som var i går, fast det har ju med min bakgrund att göra. För dem här var det väldigt lyckat! Kvällen löpte genom att folk ”hängde” med varandra, tjötade, drack och dansade. När så det var dags för tolvslaget, ni vet när vi i Sverige räknar ner och skålar hände det inte något alls här, utan 10-15 minuter senare började några inse att det var dags att säga gott nytt år och kolla efter raketer.

Sedan fortgick natten och folk var glada och stämningen på topp, trots många onyktra människor var det inte mycket till stök och bråk. Men vid 4 tiden kände jag att det var dags för mig att dra mig hemåt, vilket merparten gjort även om festandet fortfarande var i full gång. Lekgowa kan ju inte gå själv hem när det är mörkt utan blev i vanlig ordning följd hem av en vän som blev sittandes kvar och kollade när solen gick upp, syster Oliva kom hem innan framemot halv 6 somna även att tuppen gal för att gå upp.

Det blev två timmars sömn innan jag gick upp igen, mötte då en annan vän som vart hemma och sovit några timmar för att då återuppta festandet… Själv hjälpte jag till i bottlestore med flaskplockning och sopning. Jag får ju höra att jag är en del av familjen när allt kul pågår här, så för mig var det självklart att insistera på att jag skulle få vara med och hjälpa dem även vid något så glamoröst som städning.

Alltså, en lyckad men annorlunda nyårs afton, ngwaga o mobotse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar