Sjukvårdsupplevelse

I går beslutade jag mig för att gå till kliniken, smärtan i bettet på mitt underben var nästintill outhärdligt för mig och vart ganska hängig, kanske inte bara en vanlig förkylning. Vårdsystemet här, en upplevelse i sig. Först får man skriva in sig hos vakten och fick en lapp med ett nummer som jag aldrig förstod varför jag hade. Sedan var det dags för att ta upp sin lilla bok som man skulle ha med sig, där skrev en sköterska in vikt, blodtryck och temp. Vågen visade nog inte riktigt rätt, en viktminskning på 7kg sedan jag lämnade Sverige är minst sagt otroligt eftersom Mama göder mig så bra här… Sedan började väntandet, och länge vart det! Man sitter i en kö på stolar inne i ett tokvarmt väterum, i nästan två timmar satt jag på samma stol, sedan blev det lite avancemang. Men efter tre timmars väntan var jag sen till mitt möte och en av medlemarna i Buffelshoek Sports Committee jobbar som städare på kliniken och fick övertalat de 10-12 som var före mig att släppa förbi mig. Yehooo, äntligen inne, hon rekommenderade mig att ta lite smärtstillande, men jag sa att jag redan gjort det och att bettet är ju infekterat, så då gav hon mig antibiotika.

Antibiotikan gav mig dock ingen höjdarreaktion, vart illamående och i morse spyddes frukosten upp. Så beslutade mig då för att gå till doktorn istället efter påtryckningar från Mama och Olivia, som i övrigt hade velat operera mitt bett med en tändsticka de hittade på marken, jag sa nej tack och tog taxin till Bochum. Jag kom in snabbt, är väl så när man har rätt folk från samhället med sig så det kan pratas förbi, alltså, Elias såg till att jag vart först när doktorn kom klockan 11. En vit doktor (!), de Klerk, vart inte jätte imponerad, han var mer intresserad av vad jag gjorde här än hur processen hade varit för mitt bett, men hur som helst så fick jag en spruta i rumpan, annat antibiotikum, smärtstillande och såromläggning.

Så nu återstår att se vad som händer, än så länge är det fint, men antar att det har och göra med att jag äter lite smärtstillande… Önskar så att jag blir tillräckligt bra så jag kan gå på Mountain camp på fredag!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar