Arbetsförhållanden

Ledigheten för mig har inte inneburit något arbete alls, i den grad det går att undvika, visst är mitt jobb ett ständigt utväxlingsarbete i kulturen och möter man någon som vill prata jobbrelaterade saker är det ju bara att hänga på. Men har inte varit i några skolor, eftersom de är stängda, och inte heller några träningar på facilityn eller möten med Sports committee.

Dock har jag ju sett på när andra arbetat. Eftersom syster Olivia och kusin Koketso har jobbat i bottlestore så har jag besökt dem lite på dagarna, det är ju inte direkt någon rusning där då, även att folk sitter och dricker från 11-12 på dagarna. Visst har de ett soft jobb då, mycket tid att bara sitta av. Men jag tror inte arbetsmiljöverket hade varit så lyckliga om de gjort ett besök där… hög ljudnivå, dammigt, en del farlig utrustning, värdelösa ergonomiska förhållanden och arbetspositioner, arbetstider från 9 på morgonen till sent på natten, inga uttalade raster, väldigt enformiga dagar etc.

Jag då, som sjukgymnast tänker ju extra mycket på ergonomin när jag är där. Jag är helt fascinerad över hur de klarar jobbet och inte har några (?) belastningsskador. Frysboxar och kylar är placerade lite hur som helst i ”baren” och öppnas och stängs många gånger dagligen. Öl (och läsk) backar lastas in, staplas och lastas ut, det är riktigt tungt och vi snackar om små utrymmen att röra sig på. Golvet som de går på är av sten, dock inte så jämt då det finns lite sprickor här och där. Möjligheten att sitta finns där, då på en upp och ner vänd drickaback. Arbetshöjden för ”baren” är i brösthöjd medan pengarna hanteras i midjehöjd lite undangömt. Och belysningen ska vi inte prata om, den är obefintlig, speciellt om elektriciteten har gått på kvällen.

Lite kort om hur de arbetar i bottlestore, intressant är ändå att se att de tycks gilla det. Tack och lov är det inte jag som jobbar där då jag inte stått ut någon längre tid…

1 kommentar:

  1. hej igen!
    intressant att läsa om deras arbetsförhållanden! trots att jag inte är sjukgymnast så tänkte jag också på ergonomi m.m när jag var i thailand och kom fram till samma som dig. men tror du inte att alla våra belastningsskador beror så mycket även på stress och att vi aldrig släpper våra jobb. trots att vi inte är på jobbet så oroar vi oss dan innan om vad som kommer hända imorgon. och har vi haft en stressig dag på jobbet så fortsätter vi stressa när vi kommer hem av bara farten! inte för att vi måste stressa. eller jag vet inte. men det är kul att filosofera lite=)

    längtar till nästa inlägg=)
    kramar vic

    SvaraRadera