Decembertime

Ja, även att det är januari nu är hela jul-/sommarledigheten här decembertime. Och livet skiljer sig mycket från vardagen resten av året. Så här tids på året kommer de som jobbar eller pluggar i städerna hem, det är fotbollsturneringar dagligen, fullt av barn i huset, jul och nyår firas, varma långa nätter…!

Här är det inte bara Mama, Olivia, Grandpa och Joseas, varierar lite från dag till dag, men nu är syster Magdalena (Olivas Mama), Thabo och Matomi (Olivas systers barn), Mawilla och Matlatsi (Elias barn), Charles (Mamas son), Malema, Olivia och Mama här... Men de fyra små killarna, Thabo, Matomi, Mawilla och Matlatsi, 7-12 år är de som ser till att de blir liv och rörelse här. Deras relation till mig blir bättre och bättre var dag och nu börjar de bli riktigt kaxiga när det gäller att försöka säga något på engelska till mig. I går försökte vi även spela Yatzy vilket var mycket uppskattat, dock var det jag som fick ta alla deras avgörande med vad de skulle spara och hur de skulle göra. Men att kasta tärningarna med rätta knycken och pussa dem innan var viktigt. Kan också konstatera att minstingen Matomi hade sjukt med tur och att Mawilla är nog sämre förlorare än mig…

Annars är mina dagar nu mycket slappa. Och ni som känner mig blir säkerligen förvånad skulle bli förvånad över hur avslappnad jag är här och nu. Tänk er att det på morgonen tar mig två timmar att gå upp, tvätta mig och äta frukost, jag har verkligen kommit in i deras tempo här! På dagarna skriver jag lite på psykologi hemtentan, sover lite till, löser korsord, bara slappar eller tar en sväng till bottlestore för att hälsa på Oliva eller Koketso som jobbar, och där kan vi sitta i några timmar och bara inte göra någonting. Dock blir det lite arbete, då syster Magdalena tycker att jag ska få hjälpa till när jag frågar och exempelvis har jag nu fått tillstånd att köra skottkärran vid vattenhämtning! Även blir det lite mer gjort här hemma när hon är här, hon ärr uppe två timmar före Mama och städar hela dagarna!

Som ni vet så när jag kom tillbaka så gick jag direkt till fotbollsturnering och även dagen efter. Det var de sista av en två veckors lång period av turneringar dagligen, och det syntes att de var slitna spelare. Föreställ er själva att ladda och spela ute i den värmen som är här nu mitt på dagen varje dag, och även om de varit på puben dagen innan. För ja, utöver jul och nyårsafton har hela decembertime varit en lång fest för dem när de umgås med gamla vänner och dricker allt för mycket alkohol.

Att det har varit många på besök här i communityt under ledigheten har ju också inneburit att jag varit ett nytt ansikte. Så klart alla vill prata, och ja det är lite högre engelska nivå än vanligtvis vilket gör det hela lite mer intressant och få lite spännande livshistorier från hur det är att söka jobb i Gauteng. Men det som överraskar mig mest är att trots att de många gånger är onyktra så är de lugna och städade och inte påflugna utan respekterar fullt ut att jag inte är intresserad av att ge dem mitt telefonnummer.

Mitt dygn vart helt omställt efter nyår, och efter det har det bara fortsatt. Dagarna är väldigt varma, så det blir mycket slapp- och sovtid medan nätterna är mer behagliga, stjärnklara och lyses upp av en fullmåne. Så att sitta ute och tjöta med familj och vänner sent är en del av livet.

Så som sagt var mycket slapp här hemma, men i dag har jag bjudit med Oliva på en tur till Polokwane! Hon behöver komma härifrån och roa sig lite från allt jobb och slit, så det får bli min julklapp till henne!

Och till helgen blir det workshop med SCORE innan arbetet börjar på riktigt nästa vecka…

Men det som är det mest fantastiska, som tåls att påpekas igen, jag har aldrig varit så avslappnad som nu och livet är underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar