Svar på kommentarer

Väder finns över allt den gamla klassikern "inget dåligt väder bara dåliga kläder (pappa)
Jag instämmer, men det är inte så att folk här har samma kvalitet på regnkläder som vi har, om de ens har några regnkläder. Jag var redo att gå till skolan, klädd för att vara ute i regnet, men Oliva sa att det inte var någon idé eftersom barnen inte skulle komma ut i det vädret… Det som dock fick mig mest att stanna inne när jag tänkte gå ut och springa var att jag inte kunde få en varm dusch efteråt, det är inte så lätt att få upp värmen när det var kallt här, för regnar det är det ju väldigt kallt…

Och Bröllopet ett lätt stavat namn ex Eto' (pappa)
Leapeka, Madutung, Maleka, Matladi, Molele, Molokomme, Nteta, där har du de vanligaste förekommande efternamnen i fotbollslaget, 3-5 stycken med vardera. Till stor sannolikhet börjar efternamnet på M, 24 av 40 gör det…

Hur många var ni på festen? (pappa)
Vi var 16, varav 3 stycken var tjejer (inklusive mig), sedan var mamma, syster, bror och lite annat folk här i kring som vanligt…

Vad tyckte de om den svenska maten och bilderna från Sverige då?? (Sofia)
Svarade nog på det i inlägget efter, men maten behövde mer salt, de saknade pap och att inte äta med händerna var ovanligt. Bilderna fick många kommentarer, mycket ”owow”, dit vill jag åka.

Bröllop och 10 barn. Bröllop skulle väl gå, men 10 barn (dina egna) de skulle jag vilja se!;) (Lotta)
10 barn har jag förklarat för dem att det definitivt inte kommer att bli, max 3, end of discussion.

Bröllop och 10 ungar hoppas att någon heter Håkan (pappa)
Som jag sa ovan, max 3, blir det bara tjejer så blir det ingen Håkan, blir det någon kille så får jag, eller vi, för man är väl två om beslutet av barnets namn, ta oss en funderare.

Vadå Lekgowa?? Kallas du så eller är det ditt lag som heter så? (Sofia)
Trodde jag skrivit om det förut, men Lekgowa är ”vit person”, så alla barn kallar mig Lekgowa här. Fast har nu fått veta att de är inte helt fint att använda ordet, lite som att vi säger neger eller svarting, men barnen har ingen större koll på sånt så de är rätt okej ändå.

Vad är det för tenta du ska göra förresten? Och så här i efterhand: hur gick den? (Sofia)
Tentan var i motionspsykologi, tar en distanskurs. Intressant, dock är inget som man lär sig användbart här, de har så annorlunda syn på motion och träning, men det är spännande att ha två olika perspektiv. Kursen går från Sverige, men läroboken är från USA så det mesta är amerikanska studier i den och här lever jag i den afrikanska verkligheten… Ni förstår skillnaderna?

Var det en viss sarkasm i sista raden eller?? :P (Sofia)
(Men efter 7 timmars väntan gav jag upp och gick på fotbollsturneringen istället, för ovanlighetens skull spelade de den mest populära låten här, ”Will you marry me”, ungefär varannan låt, I love Africa!!!)
Sarkasm ja, men ändå så är det så underbart att vara här…

din stackare!! jag hade inte pallat en minut ens när ingenting är organiserat!! och det är ju inga småsaker vi pratar om. det är ju stora organisationer! men finns det inga som vet hur saker ska gå till som kan lära dem? phu... men jag håller med talaren som du tyckte var bra=) det är ju så man ska tänka men det gäller att komma ihåg det också=) (Vic)
Det är inte så mycket mer att säga, men det är livet som är så här, och jag kan säga att jag lär mig väldigt mycket, både om hur människor här är men också hur jag själv reagerar samt hur jag faktiskt anpassar mig och accepterar situationerna förvånansvärt bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar