Tillbaka till verkligheten

Så då var jag tillbaka i Buffelshoek och vardagen efter nästan en veckas tur i andra änden av landet. Det hade kommit efterlysning av bilder till mig, så la upp de, men nu efterlyser jag lite mer kommentarer!

Har ju uppdaterat en del, men får väl också skriva om mötet i Cape Town. För att krångla till allt lite mer så finns det en ytterliggare (utöver SCORE och NIF) organisation inblandad i mitt utbyte/arbete, FK – Fredskorpset. Så mötet jag var på var för SAFKA, ett nätverk för FK medlemmar i Sydafrika. Innan hade vi inte fått någon information alls, utan en flygbiljett och en obegriplig agenda, så vad som väntade hade vi ingen aning om. SAFKA har funnits sedan 2005 och har sedan dess försökt (?) få till någon form av ”charter”, och har nu efter 5 år lyckats formulera objektiv och vision i alla fall. Vidare skulle även en ny styrelse/kommitté/arbetsgrupp väljas, inget var förberett, inga direktiv fanns utan allt skedde i ett stort kaos. Som deltagare i en av partnerna i nätverket, alltså volontär för SCORE, hade vi inget att säga till om på dessa på punkterna, utan var mest bara frustrerade över att ingen ville förklara något för oss… Nöjda och glada var i alla fall ”de”, medan jag hade velat kasta en stol i huvudet på organisatörerna och exempelvis så sa Benedikt att det var värre än Genreal orientation och Specifik orientation, tillsammans… Dock var det i alla fall en mycket bra gästföreläsare på torsdagen, han pratade om Appriciated inquiry, alltså att man ska se till vad man lyckas med istället för till problemen.

Så på fredagen var det dags att åka hem, när jag kommer till flygplatsen, med gott om tid så har det lite dator haveri och får stå i kö i 1 timma för att checka in bagaget (!) suck. Men det var ju lika för alla så det var bara och vänta, och de flesta skulle med samma flyg som mig ändå, vilket i övrigt var ett stort två-våningsflyg. Väl i Jo’burg där jag skulle mellan landa blev det lite stressigt, på grund av dålig skyltning hade jag ingen aning om vart jag skulle ta vägen för att komma till mitt nästa flyg, så fick springa lite på slutet, men jag var ju inte sist… På Polokwane airport var det betydligt lättare, eftersom man bara flyger mellan Jo’burg och Polokwane fanns det bara ett band där väskan kom efter 1 minut. Dock blev det väntan där på att bli hämtad av Elias, så kan konstatera att den tråkigaste platsen i hela Sydafrika är nu sedd, alltså flygplatsen, kunde inte ens köpa lite vatten!

Väl hemma har jag nu 6 vakthundrar istället för 2, alltså, valparna springer nu omkring överallt här och sover gärna framför min dörr. Det har regnat här i fredags och i går var det fortfarande kallt, jag använde pannband och vantar!

Anledningen att jag skulle åka hem innan helgen istället för att stanna med de andra volontärerna på ”semester” var att jag var bjuden på en Tombstone ceremoni här. Hade sett fram emot detta firande då jag tidigare bara hört dem prata om de och sett bilder. Så Mama sa till mig att vara klar klockan 6 på morgonen så skulle Oliva komma och hämta mig, hon var och hjälpte till med matlagningen under natten. Så jag piffade mig och var klar, men tiden gick och ingen Olivia kom. Junius pratade med henne i telefonen några gånger och de sa att de snart skulle komma. Men efter 7 timmars väntan gav jag upp och gick på fotbollsturneringen istället, för ovanlighetens skull spelade de den mest populära låten här, ”Will you marry me”, ungefär varannan låt, I love Africa!!!

3 kommentarer:

  1. Var det en viss sarkasm i sista raden eller?? :P

    SvaraRadera
  2. din stackare!! jag hade inte pallat en minut ens när ingenting är organiserat!! och det är ju inga småsaker vi pratar om. det är ju stora organisationer! men finns det inga som vet hur saker ska gå till som kan lära dem? phu... men jag håller med talaren som du tyckte var bra=) det är ju så man ska tänka men det gäller att komma ihåg det också=)
    kram vic

    SvaraRadera
  3. Låter som att du börjar komma in i de afrikanska tänket.Är oss farmor o farfar ska till maria på kalas
    Ha de gött Pappa/Farfar

    SvaraRadera