Ytterliggare en vecka

Har varit lite skrivande på mig den senaste tiden nu. Men jag har inte glömt av er där hemma, ni kan vara lugna. Det är bara det att det har varit för mycket saker att försöka göra något vettigt av här nu… Frågan är hur mycket vettigt det har blivit? Återstår att se. Till helgen är det dags för ”Mountain camp and cultural weekend”, ska sova i bergen och när vi kommer tillbaka blir det svensk middag! Helgen efter det ska det vara en stor turnering för att fira World AIDS day. Sedan är det dags för en friidrottstävling innan skolorna stänger. Så hur det har gått återkommer jag med, men kan än så länge säga som så att förberedelserna går mer eller mindre som planerat. Jag beslutade i alla fall att ändra taktik, istället för att försöka få alla med, så tillsammans med dem som verkligen är på och vill ser vi till att göra något och hoppas på att de andra blir intresserade.

Var onsdag och torsdag i Mapuve, ett annat community i Limpopo för att tillsammans med Eric, provinstränaren hålla i en workshop om ”Sport and gender”. Snacka om att jag blir förvånad när det sitter 25 stycken och väntar på oss, 10 minuter innan starttid en veckodag, det skulle aldrig ha hänt här. Och att det sedan dök upp ett 10 tal till var ju bara för bra för att vara sant. Dock var det som det har varit när vi haft workshops här att det är få som aktivt deltar diskussioner. Men hur som helst så var det väldigt intressant att prata könsroller, man har väldigt olika syn på saker och ting. En kille hade en lång utläggning om kvinnor och män och slutet var att, ”Kvinnor ska ägna sig åt smink och sånt medan män kan ju till och med köra bil och borta tänderna samtidigt”. Som facilitator var jag nära på att kasta min vattenflaska i huvudet på honom, men jag måste ju behärska mig och provocerade dem med att säga att i Sverige är både mammor och pappor hemma med sina barn. Så det var många heta diskussioner, det var lite svårt för min del som inte kände människorna men jag ser definitivt fram emot att hålla den workshop här i Buffelshoek, kanske det kan få tjejerna att tända till lite?

På väg hem från Mapuve stannade jag en natt i Polokwane, för det första så var det väldigt gott att faktiskt vara själv, inte behöva tala om för någon att jag går på toaletten nu. Sedan var det mycket jobb att uträtta, fick fixat med shopping inför de kommande events, ordrar för pokaler, fix för julsemester och klippt mig. Jag har tidigare varit på hårsalongerna och kollat om de kan klippa mitt hår, men nä de vågar de inte, de är konstigt. Så nu frågade jag en vit kvinna vart hon går, vänlig som alla sydafrikaner så arrangerade hon med taxi till hennes frisör. Riktigt härligt och fräsch jag kände mig efter, även om frisören gjorde zick-zack bena (!) och när jag kom hem så sa alla att jag var så vacker!

Blev ett kort inlägg igen, och inga bilder. Men håll ut, det kommer kanske efter nästa helg?!

1 kommentar:

  1. De låter bra. Nu väntar vi bara på ett kort Pappa farfar farmor och jivetviss alla andra åsså
    Kram Pappa

    SvaraRadera