Veckan som gatt

Söndag 9 augusti, Women’s day
Helgen har spenderats i Polokwane/Pietersburg, provins huvudstaden i Limpopo tillsammans med Sports committee representanter från 10 communities där SCORE arbetar och 5 volontärer. De 5 volontärerna är från SCORE, team Limpopo, det är jag, Kjell-Kristian och Benedikt från Norge, Annety från Zambia och Leonie från Holland. Vi hade en work-shop som i huvudsak fokuserade på att communities bytte erfarenheter och vi pratade om Cup of Heroes, (mer om Cup of Heroes senare), inte så mycket mer att säga om resten heller.

Men i dag är det Women’s day här i Sydafrika, en dag som firats sedan 1956, kort sagt är det till minne av då kvinnorna fick politiska rättigheter. Så kvinnorna ska alltså visa vad det går för denna dag. Eftersom vi var på work-shop kunde vi inte delta i några marscher i staden, men däremot fick vi kvinnor anordna ett framträdande. Vi hade vårt eget tåg, spelade en pjäs och Olga höll ett tal;

What life could have been without women? Image what life could have been without women. Your mother can beat you, but you will go back to her. No matter how angry she is, she carried you from babyhood up to know.

She stands beside you under all circumstances.

Women are the beauty of the world.
Women are the flower of the ground.
Women are the plant that can produce seed.
Women are the beauty queen of the land.

Years ago they fight for us as we are women’s next generation. They fight for their right. They said men are equal to women. Some of them died because of they wanted freedom.

And today we are celebrating women’s day and we saying Wathintha bafazi, Wathintha inbokoto, you beat the women, you beat the rock.

Måste också berätta om hur glad jag blev i går kväll. Värdfamiljen här visste var jag var och hur länge jag skulle vara borta. Men så ringer min telefon, det är Olivia, min syster som bara ville kolla att allt var okej och hälsa från Mama. Det kändes så bra, de verkligen bryr sig om mig och tar så väl hand om mig – snacka om att bli en del av deras familj med en gång!


Torsdag 13 augusti
Okej, denna vecka har jag verkligen börjat göra något på riktigt, men vi börjar med måndag, det var helgdag har på grund av gårdagens firande. Tillsammans med fyra barn från husen bredvid begav jag mig upp i det lilla närmaste berget, owoooow vilken utsikt, så vackert! Ner från berget på andra sidan där vi kom till några hus, bland annat där ”Chiefen” bodde, han är nu död och man väntar på att ny ska annonseras, vilket blir den 19 september, som jag är inbjuden till. I alla fall, helt plötsligt var det 13 kids och jag, begränsade kommunikations möjligheter, men vi har trevligt tillsammans. Och jag längtar verkligen till att ge mig av till de större bergen, det sägs att det bor människor där och kan finnas elefanter!


Onsdag och torsdag har jag varit på skolor och arbetat. Oj oj oj, säger jag. Det var 100 ungar, de var 50 i varje klass och ingen lärare som dök upp. Men med ett leende och mycket kroppsspråk fungerar det mesta, och vi lyckades köra stafetter. Vidare har det varit varierande deltagande från lärarna, trots att det är överenskommet. Alla klasser är inte så stora, och oftast har jag bara en åt gången, tack och lov. Ni kan säkerligen föreställa mig i mitten av en cirkel med barn från 7-14 år iklädda skoluniformer, detta är verkligen en utmaning, och jag gillar det!

Sedan har vi ju Sport committeen här, vi kan ju säga att det inte är så organiserat och en stark person som drar åt ett håll medan några andra går åt andra håll... Hitils har jag inte heller träffat alla eftersom det är lite dålig uppslutning på deras möten. Men förhoppningsvis har jag lite att bidra med här, hade varit spännande att kunna få detta till en stark och samarbetande grupp, det är mitt personliga mål. Men nu måste allt fokus vara på Cup of Heroes.

Cup of Heroes är en turnering som anordnas av SCORE varje år. Communiteis får möjlighet att anmäla ett lag, spelarna är under 16 och ledare under 26. Det sport i from av fotboll, netball och volleyboll, men man kan även få poäng i from av Fair play, presentation av sin kultur, presentation av ett annat land (Blouberg har Italien) samt presentation av ett projekt som pågår i communityt. Lite invecklat, till det kommer då det där med att personer som ska vara med inte kommer till träningar… Den 29 augusti kommer förhoppningsvis att åka till ett community i Venda för gruppspel, när vi då vunnit där (man måste tro på sitt lag, även om hjärnan säger något annat nu) så väntar finalsspel i Pretoria med lag från hela Sydafrika i slutet av september.

Annars flyter livet på här, känns som om jag arbetar 24/7… allt jag gör är ju faktiskt jobb, sitta och prata med folk, lära mig språket, äta maten härifrån. Och mitt rum har allt, det är mitt kontor, mitt sovrum, bollförråd, cykelparkering, badrum mm :)

Nä, men seriöst så min vecka kommer ungefär att se ut så här;
Måndag: pappersarbete (nästan för mycket sånt som ska göras) och tid för möten eller engångsgrejer.
Tisdag: Makgoklo 8-14, har sport och lekar med klass 4-7.
Onsdag: Sesalong 10-14, har sport och lekar med klass 4-7.
Torsdag: Matjeketlane 8-14, har sport och lekar med klass 1-7.
Fredag: Helen Franz, är en skola med funktionshindrade barn som jag kommer att vara på under eftermiddagen
Lördag och söndag: lite blandat, träningar och matcher som ska ses, senare blir det några turneringar som ska anordnas, och även möjlighet till lite utflykter
Tillbringar eftermiddagarna, ca 16-19 på idrottsanläggningen, i dagsläget är det mycket runt Cup of Heroes, träningar varje dag i de olika grenarna. Men vad det blir längre fram återstår att se, minglar och hör mig för vad barnen och ungdomarna är intresserade av för sporter och hur vi kan strukturera lite…
Någon gång fram över kommer även Sport for all att introduceras här, förmodligen på lördags förmiddagarna. Man tar med sig bollar och låter dem spela och ha kul. Egentligen är det som de har det varje dag, men så jag ska få lite mer pappersarbete att göra så ska jag se till att ha lite mer ordning under några timmar och ta med den utrustningen jag har.

Apropå pappersarbetet, det är en hel del formulären som ska fyllas i och vi driver en del med hur mycket sådant vi har och att vi istället borde lägga kraften på annat… Det har lite att göra med hur det presenterades för oss. Exempelvis hade vi under Specific orientation en timmas genomgång på hur man ska redovisa kvitton, inte använda tandkräm… Det kändes som att vi var tillbaka på dagis då. Men mycket av pappersarbetet är viktigt för att visa att vi faktiskt gör något och vad det leder till, det finns ju en del (bla NIF och Jacobs found) som spenderar en hel del pengar på organisationen och ger mig som volontär möjligheten att vara med att Chaning life through sports and building stronger communities.

Bjuder aven pa en bild med mitt hus, insidan kommer en annan gang nar jag har stadat :)

2 kommentarer:

  1. Hei! Du er flink aa oppdatere bloggen din! Kjekt aa lese at du fikk jobbe med funksjonhemmede!

    jeg er plassert i Kitwe, nord i Zambia. Skal starte et nytt prosjekt, som vil ta noe tid!

    Klem Gunhild

    SvaraRadera
  2. Gott att läsa (även om vi inte fattar det där med tandkrämen ..).
    Sköt om så pratar vi snart.
    Mammis

    SvaraRadera