Redo...

Nu, äntligen, i morgon är den dag har jag väntat på länge, sedan den 16 mars. Det var då jag fick beskedet om att jag var en av de utvalda Idretts fredskorps som skulle till Afrika. Mycket information och saker som fixades innan det var dags för avresa, den 10 juli, dagen jag räknade ner till i nästan fyra månader. Så har jag nu genomgått (genomlidit?) både general- och specific orientation och ska nu vara redo att gå ut och arbeta som SCORE-volontär. För att summera dessa veckor hämtar jag lite från Lines blogg, ”I SCORE likar dei flipchart-paper og sticky-notes”, ”what did you feel, what did you see osv”.

Som jag skrivit tidigare har det varit mycket väntan, delas mellan det olika sessions, som har varit många (och många gånger ineffektiva). Men väntan har också varit inför att få veta vart jag ska bo det kommandet året, och nu är väntan till att komma dit större än någonsin, bara några timmar tills jag är där, beräknar vara framme 16-tiden i morgon, så förmodligen vid middagstid, 18 är vi nog där… men jag kan knappt bärga mig!

Vidare under dessa tre utbildningsveckor har vi bott på två olika ställen, fina och bra standard på. Som jag skrivit innan har innehållet varit lite blandat, de senaste dagarna har det dock varit mycket som varit mindre bra… Så att vi i går kväll bara kunde åka härifrån, Sandile körde oss, och oss vad då de fem norrmännen, holländskan, jag och Nkosana (vår provonckoordinator imponerar mer och mer), det var verkligen toppen, och att vi Europeer som umgåtts mest kunde ha lite avsked tillsammans!

Det som händer denna första vecka är att jag, tillsammans med min Provins koordinator Nkosana kommer att åka till Buffelshock där jag ska bo. Under de två första dagarna kommer han att visa mig runt, presentera mig för ”stakeholders” (= viktiga personer i communityt), besöka skolorna jag ska jobba på etc. Efter det kommer jag till på fredag själv utforska min nya värld, men på fredag är det samling igen, då med Team Limpopo för att under helgen möta representanter från alla communities i Limpopo där SCORE arbetar för att få information om läget i de olika, och för min del då speciellt i Buffelshock och Blouberg.

I lördags fick vi en så kallad Task discription, en beskrivning av uppgifterna vi kommer att ha. Dock spelar det ingen roll om jag skriver något om det här och nu för den gäller hela Limpopo och är väldigt generell. Jag själv har bra koll (?) på vad som väntas av mig, vad jag ska göra etc. och det kommer ni så småning om också att ha, fortsättning följer… Det är inte för att hålla er på sträckbänken, utan för att komma med mer konkret information istället. Men kort handlar det i början om att lära känna stället, finna ut vad som fungerar bra och vad som önskas jobbas mer med. Plus att jag har fått två veckor på mig av Nkosana att lära mig cykla (?), det är trots allt 21km till skolan med funktionshindrade som jag kommer att jobba på.

Den senaste veckan har vi varit lyckligt lottade och haft tillgång till trådlöst Internet, men vad som händer i veckan vet jag inte. Jag kommer förmodligen ha allt för mycket annat att göra… men håll utkik till höger, Microbloggen från Twitter, ska uppdatera vad som händer i kort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar