General Orientation slut

Skrevs i söndags kväll, 26 juli

Sista kvällen i Paarl, känns skönt. Har nu fått min SCORE t-shirt, vilket innebär att jag är en del av SCORE familjen. Fräckt. Många känslor som delades när vi hade avslutning förut, och kan väl bara konstatera att jag inte är så sentimental av mig (som mamma brukar säga), men har i alla fall haft det mycket bra tillsammans med alla dessa nya människor, och gamla (norrmännen och danskan)! Så visst blir det lite tråkigt att splittras upp, vi har ju levt i en trygg värld och väldigt nära varandra under dessa två veckor av General Orientation. Men jag är ju faktiskt här för något annat…

Vi har i dag haft final dinner, åt grillad fisk, någon sort som inte finns hemma (läs: ätits tidigare mig veterligen), var mycket god! Och eftersom vi bott i ett av Sydafrikas största vindistrikt och åt på en vingård så testades lokalt vin, dock har jag inget sinne för sådant där när det gäller att känna olika smaker och skillnader. Gott var det och hela middagen var en mycket trevlig tillställning. Måste även passa på att tacka Saco Studentråd, tänk vad mycket man lär sig där, nu fick jag verkligen användning av alla bordskicksregler som finns. Fast det är klart, det var många som inte var så noga med dem eller kanske inte haft så bra lärare som jag?

På middagen fick jag även pris, dock satt jag längst bak så hörde inte motiveringen eller att jag skulle gå upp förrän min bordsherre drog ut min stol… Priset blev ett par tofflor, perfekt eftersom jag inte tog med mig några utan hade tänkt köpa här. Anledningen var att jag vann tävlingen som pågått här i två veckor. Vi hade fått tre lappar, en där det stod en person, en med ett namn och en där det stod en plats eller ett tillfälle. Det hela gick ut på att man skulle ge personen saken där/när, och om personen tog emot den så var personen ute och jag fick dennes lappar och således försöka eliminera någon mer. Fem lyckades jag med och tävlingsmänniska som man är så är jag riktigt stolt :)

Ja, nu är de två veckorna med General Orientation slut. Skönt tycker jag. Under hela våren har jag räknat ner till den 10 juli, då skulle jag åka till Afrika för att jobba som volontär, att jag skulle vara på kurs var inte helt med i mina planer, mentalt. Så som Kjell-Kristian sa förut, det blev liksom lite paus i allt… Men nu är det en veckas Specific Orientation som väntar, i Pretoria, efter 18-20 timmar med buss dit, och sedane må jag ju vara så förberedd man bara kan för att komma ut till ”mitt” community, där jag faktiskt ska bo det kommande året. Spännande!

Vad har dessa två veckorna gett mig då? Jo, mycket. Även om jag kanske inte har samma starka känsla av att vara en stor familj som många andra har så är jag nu ändå en del av SCORE och det kommer verkligen att vara en ära att få vara en av dem som under det kommande året kommer att arbeta för SCORE. Jag kommer stolt att ha min tröja, med Sydafrikas flagga på ena ärmen och svenska på den andra. Men till vad jag lärt mig, självklart mycket om den afrikanska kulturen, även om den kommer att vara väldigt olika från ställe till så kan jag redan nu säga att det är stora skillnader från hemma. Dagarna har varit långa och fulla med ”sessions”, och var dag har jag snappat upp något eller några nya saker. Mycket repetition vissa dagar, fast det är alltid bra, och man har ju då fått känslan av att det här kan jag verkligen. Men visst har det även varit lite nya saker och en del praktiska tips så att jag kommer att klara min vardag ännu bättre.

Jag är fortfarande inte bekväm i att prata engelska, men det kommer (räknar jag med). Fast jag har en betligt förbättrad förståelse när folk pratar, men det är ju det där med att hitta orden själv. Inte heller kommer det naturligt att säga saker på engelska, som när jag lagt mig före Majipi, min rumskompis, och när hon kommer in så vaknar jag och börjar prata på svenska med henne. Hon fattar ingenting och bara skrattar åt mig.

En annan sak som hänt här, redan andra kvällen av General orentation som jag har glömt att berätta om. Vi skulle välja ”parlament”. Det var bokstavligen total kaos! Men tillslut fick vi en president och vice president som sedan valde fem ministrar. Och en besviken ”general” som sa att han en dag skulle ta över allt. Sagt och gjort, i dag var det presskonferens och han genomförde sin kup. Under det första valet var det en väldigt stor skillnad i engagemang mellan oss européer och afrikanerna, vi ville mest få det överstökat medan de var väldigt noga med att allt skulle vara demokratiskt till 100 %. En intressant lärdom om hur viktig politiken är för dem, även om det som vi resonerade vara bara en låssas grej för två veckor.

Mellan alla sessions har det blivit kortspelande, jag kan nu Crazy 8 (!), slösnackande, läsande mm… Och i går var det en helt fantastisk eftermiddag, vi var lediga och tillsammans med Gunhild, Nanna och Leonie var jag uppe på fjället här i Paarl Naturreservat. Sådant härligt liv och vacker miljö, sånt måste jag bara se mer av det kommande året.

Så, nu närmar sig klockan halv tolv, Majipi och jag säger nu good night för sista gången i Paarl. Tack och hej, i morgon fortsätter mitt äventyr, ett steg närmare den verklighet jag ska leva i det kommande året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar