En annan dator...

Denna gangen fungerade det att lagga in vad jag skrivit, sa det ar bara att lasa :)

Att skriva kommer att vara en viktig del, som ny och ensam i ett samhälle där jag inte känner någon (nu). Lika så händer ju mycket saker som jag vill dela med mig av och berätta för er. Så eftersom jag inte vet tillgången till Internet samlar jag ihop lite och lägger upp vid tillfälle…

10 juli 12.10, Gardemoen
Sitter nu på Gardemoen i Oslo, väntar på avgång, om drygt 4 timmar. Tiden går långsammare än någonsin. Just nu vill jag bara komma i väg. Men tiden går inte fortare för att jag vill det. Klockan 14.30 är det samling för oss, så ett delmål att räkna ner till. Fast innan de kommer nog Lisabet (?).

Känns i alla fall som att när vi är samlade senare så kommer det vara många som är minst lika förväntningsfulla som mig – tänk alla oss så uppspelta tillsammans! Vi kommer att ha mycket att prata om på flygningen ner, är framme kl. 8 i morgon, och ska väl få sovit några timmar i natt. Men tänker på hemresan, tänk vad mycket mer vi har att prata om då… för så är de ju, oavsett hur det kommer att vara under vistelsen, bra och dåliga saker, så om ett år kommer jag hem med så många nya erfarenheter och lärdomar.

Givetvis är det ju inte bara mina resekompisar som jag har mycket att prata om med. Så många som de senaste dagarna sagt hej då till mig och sagt att vi ses om ett år. Glädjer mig till att få dela med mig om mina upplevelser!

En fundering från flygningen i morse, var tvungen att checka in mitt bagage som specialbagage, men väl framme här kom det på bandet med alla andra väskor. Turligt nog så var banden bredvid varandra så jag fick syn på min väska när jag stod och väntade på fel ställe.

11 juli 22.00, mitt rum i Paarl
Första dagen i Sydafrika är nu snart slut, har varit en mycket bra dag. Landade kl. 8.00 i morse, som beräknat. Flygningen gick bra, vi norska idrettsfredskorps satt rätt utspritt, men bakom mig satt Hilde och Björnar, så det blev lite prat med de, men satt bredvid en grinig tant, som tydligen är någon brittisk kändis (?). Vid 11 tiden när kollade hon surt på oss och sa, try to sleep, this isn’t a pub, it’s plan. Så i alla fall några timmars sömn, även om den inte var den bästa, så är rätt trött nu.

Väl framme gick det smidigt genom passkontrollen, hämta väskorna och vår SCORE-mottagare stod och väntade på oss. Vi är ju 18 idrettsfredskorps, också var det hon samt två chaufförer, plus all vår packning – allt detta rymdes i två minibussar. Packning i en och personer i den andra.

Även turen hit till Paarl gick fint och vi har fått rum, två och två eller tre och tre. Men min rumskompis kommer inte förrän i morgon. Vi har bara sängar här på rummet, gemensam toalett och dusch, och ja det finns varmvatten. Utanför finns en stor fotbollsplan, en rugbyplan och en pool, några testade den, vattnet var dock iskallt och kanske inte direkt medelhavsblått.

Första måltiden som serverades här kändes mycket afrikansk, eller inte, det var hamburgare och pommes, om det fortsätter så förstår jag varför tidigare idrettsfredskorps gått upp så mycket i vikt. Till middag blev det dock mer afrikanskt, ris och biffgryta, tydligen samma mat som syd-syd voluntärerna ätit i 2 veckor. Men det var gott, speciellt bananer i mjölk som serverades till.

I dag har det dock också varit lite telefon strul. På Expert i Stenungsund sa man att min telefon inte var låst, alltså skulle fungera med viket sim kort som helst och i vilket land som helst. Men så var de inte, det blev till att inköpa en ny telefon, billigast och enklaste blev det. Så skicka ett sms till mitt svenska nummer om du vill ha de afrikanska som jag ska ha det kommande året.

Annars har dagen mest inneburit att instalisera sig här och bli känd med de andra deltagarna. Har lärt mig lite afrikanska kortspel, Crazy 8 och I declare ware, eller lärt mig är nog inte riktigt rätt, för jag förstår fortfarande inte reglerna, men ingen norsk eller svensk kunde i alla fall vinna för då kom de på någon ny regel… Efter de roade vi oss så här på lördagskvällen med någon att komma på så många ord som möjligt som slutade på –tion eller –sion, typ orientation. Låter som om vi haft en konstig kväll, jo visst, lite annorlunda, men vi är trötta och har skrattat i mängder!

Känns lite konstigt att jag är i Sydafrika och jag ska gå och lägga mig, istället för att använda min nyinköpta pyjamas (shorts och linne) så tar jag på mig understället.

12 juli 11.15, mitt rum i Paarl
Natten var mycket bra, tänka sig att jag sov ända till klockan sju i morse, och dessutom låg och drog mig till kvart i åtta. Frukosten var faktiskt inte så ”konstigt” som jag väntat mig, även om den innehöll saker som vi inte brukar ha så ofta, som korvgryta och äggröra, men det fanns också bröd, flingor och mjölk.

Efter frukosten blev det en promenad till centrum för att köpa en adapter, så nu behöver jag inte tänka på att mitt batteri tar slut, utan kan skriva ännu mer… J Fast nu ska ja lägga mig och läsa lite i väntan på lunchen, alla här är rätt slitna och tar det lugnt fram till i eftermiddag då ”schemat” börjar.

15 juli 07.50, mitt rum i Paarl
Först ut av volontärerna att hålla i Fraction action vad jag och Steven. Fraction action ska pågå mellan 7.00 och 7.30, perfekt för mig, och ska vara lite små aktiviteter, som en kort träning. Detta pågår utomhus, även att det var regnigt, blött i gräset och kolsvart, men alla log ändå och hade trevligt.

Så vädret här ja, det är mycket kallare än vad det var i Sverige när jag åkte. Men framförallt inomhus, det är ingen isolering. Så alla går omkring med mycket kläder, till och med mössa och vantar! Och i natt sov jag i min sovsäck, under täckte och filt, då var jag riktigt varm och go när jag vaknade.

Annars har de två första dagarna flytet på fint, fast som jag lärde mig i Norge (okej, visste de innan också, men fick praktisera det där…) Ting Tar Tid. För exempel, från 9 olika länder med olika historia så skulle vi enas om personer till vårt ”parlament”, det var total kaos. Ingen ledare bestämde över oss, utan vi fick helt själva bestämma, det var spännande att se hur viktig politiken var för de afrikanska deltagarna, men vi från Skandinavien mest vill få de överstökat…

17 juli 8.00, mitt rum Paarl
I går gjorde vi vårt första commmunity besök. Spännande att se, men det var ett dåligt upplägg, enligt oss Européer, vi kände oss väldigt onaturliga genom att bara gå omkring och stirra. Hade det varit någon som kom till oss och gick och glodde in i husen utan att säga ord hade vi tycket det var väldig konstigt och inte accepterat de. Hoppas på bättring nästa gång, då vi faktiskt ska få prata med dem.

Vidare flyter dagarna på, inte så mycket nytt att rapportera egentligen. I förrgår kväll var vi på puben är, Namibiskt öl är inte så illa.

Det som händer näst är att i morgon ska vi till Cape Town, någon form av aktivitet och sedan middag där. Så fortsätter dagarna här i Paarl till måndagen den 27, då ger Team South Africa tig av till Pretoria (de andra åker också till sina respektive Specific orientations), 20 timmar i buss, ska bli spännande, det är en del av den afrikanska kulturen. Där är vi i 4-6 dagar innan vi blir utplacerade…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar