Blouberg - mitt nya hem

I dag kvar spänningen hög, många förväntningar och vår framtid som skulle få svar. African time höll på att göra mig galen, alltså det att allting var försenat i förhållande till schemat… Men jag lär mig, det kommer ju att vara min vardag så det är bara att gilla läget.

Vi var alla samlade och de började med Limpopo, de tog varje community för sig och vem som skulle vara där. Den fjärde av de fyra var jag. I Blouberg region/kommun kommer jag att bo. Då kunde jag andas ut, inte för att jag visste något om platsen alls, men jag visste att jag inte behövde sitta kvar på min stol och vänta spänt medan plats efter plats delades ut (27 stycken totalt). Geografiskt sett fanns det ju platser som var mer eller mindre önskvärda, jag hade inga speciella önskemål, fast ville helst inte tillbaka till Western Cape för att jobba där, kommer säkerligen att besöka Cape Town (Tabel Mountian och Robben Island är något jag verkligen vill se). Sedan sägs det ju att Limpop är den vackraste provinsen.

A = Blouberg

Men det var allt vi visste då, senare, efter middagen fick vi mer information om communityt och värdfamiljen. Blouberg är regionen/kommunen medan mitt community heter Buffelshock, utöver mig bor där 625 människor. Jag kommer att bo hos en mamma och hennes dotter, de har en liten butik i huset och ”min mammas” syskon bor där ibland. När man bor i värdfamilj tillhör det att man säger mamma, syster etc. till sina nya familjemedlemmar, det är inte för att jag byter ut min riktiga familj (aldrig i livet), utan det tillhör kulturen här. Mitt rum kommer att vara utanför huset, och ryktet säger att det har en stor säng (!). Vidare har vi ström, vatten i kran i trädgården och toaletten är en ”pit”, alltså inte spolbar. I trädgården finns det gott om frukt och djurvän som jag är kommer vi att ha hundar, kycklingar och getter.

Nu har jag fått en inblick i hur mitt liv kommer att se ut. Gällande mina arbetsuppgifter har vi inte pratat så mycket, utan mer kommer i morgon, samt när jag väl är på plats. Men jag kommer att jobba 1-2 dagar i veckan på en skola för funktionshindrade i Bochum, 21 km från Buffelshock och de andra dagarna på två olika primary school (5-10 år). Vidare finns det 10 etablerade fotbollsklubbar i Blouberg, man spelar även Netbal och börjat med Volleyboll. Netbal har jag bara testat en gång, men ser verkligen fram emot att lära mig denna sport, den uppfattningen jag fått hittills är att det är lite av ”kvinnors nationalsport” här. Sedan sägs det att de är intresserade av att lära sig spela handboll, så får väl ta fram mina skills från Idrottsskolans 4 gånger när jag var 9 år och se vad jag kan bidra med. Nä, men som sagts tidigare handlar det mycket om att facilitera, så det har ingen större betydelse i om jag är något proffs inom sporten i sig, mycket handlar om att utvecklas som personer i laget.

Vad som mer väntar får framtiden utvisa… avresa härifrån på måndag, men vet inte när jag kommer att anlända till mitt nya hem.

3 kommentarer:

  1. Grattis stumpan - verkar vara mitt i prick, dvs hundar och handboll ..
    Ingvar och Mammis

    SvaraRadera
  2. Hehe! låter fint med hundarna!;) Ser fram emot att komma och hälsa på!=)

    SvaraRadera
  3. Va spännande och härligt! Har jag tackat för brevet? Det kom på min fördelsedag och gjorde mig extra glad:) Ha de gott och njut av tiden i SydAfrika! Kram/Josef

    SvaraRadera