Uppdatering

Lange sedan jag skrev nagot vettigt, men nu jobbar jag for FIFA och verkar ha ur mycket tid som helst. Sa har kommer riktig langlasning om vad jag pysslat med de senaste veckorna...

Under tranignarna med FIFA har det varit noga med att vi ar i tid, och nar vi ska jobba ska vi vara har minst 30 minuter fore start tiden. Och eftersom jag borjade 6 i morse var jag har halv 6. Men de enda som var har da var nagra sovande vakter. De resterande FIFA folket borkade jobba forst halv 8... kul kul vantan... Det forsta de saer ar att det som sagts pa traningarna bryr man sig inte sa mycket om och att jobbet ar slappt.

Men mer uppdatering harifran senare i veckan (och ja Ingvar, ska fixa en bild pa uniformen ocksa), nu tillbaka till vad som hant tidigare...


Cup of Heroes
Trots att vi inte registerade i tid, trots att vi inte betalade deltagaravgiften sa fick vi vara med. Ni vet SCORE bror ju pa sina donatorer, och de som sponsrar Blouberg vill ju se resultat, sa om vi inte skulle vara i Cup of Heroes skulle ju inte se bra ut

For er som minns Cup of Heroes 2009, sa gick det inte sa bra... Och vi skulle da forsoka forbattra oss fran fiaskot i Tshimbindini. I Mars borjade processen, vi slet med att fa ihop ett lag, men till slut, lite efter utgangs datumet var vi registrerade. Da var det dags att borja trana, men varfor ska man komma till traningarna? Ar det sa vitkgit...? Visst, vissa av deltagarna, si sa dar 10 st (av 30) kom flitigt och jag puschade dem. Hur som helst, jag tvivlade manga ganger under de senaste tva manaderna om vi verkligen skulle klara av att komma till Mohodi (dar som var regionala tavling skulle ta plats), speciellt eftersom vi inte betlade deltagaravgiften...

Men nar veckan kom for avresa borjade det handa saker, folk kom och blev allt mer taggade. Dock hade vi ingen cultural presentation, och tillslut fick jag gripa in och skriva ett drama om deras kultur (se resultatet nedan). Och dagen fore malande vi posters samt flagga och karta over vart parter lant Irrland.

Sa akte vi, sjalvklart efter den tid vi hade bestamt. Men val i Mohodi var det ingenting iordning. Jag har sett manga organisationer av aktiviteter och event under detta aret, men nu var botten nadd (vilket jag trott det varit forr ocksa).

Hur som helst sa borjade aktiviteterna, fotboll var forst ut, vara killar tog full pott 6 poang samt 2 fair play, tjejerna gick inte lika bra... i mixen var det jamnt mellan alla lagen och vi delade. Sedan var det Netball dar vi forblorade med 15-0, fast anda lyckades halla humoret uppe och fa fair play poangen. I volleyball vart det forlust ocksa...

Sa var det ju "off field presentations", alltsa kultur, lagsang osv. Och har hande det grejor. Jag ar mycket stolt over hur king Malete levde sig tillbaka till handelsenra i Botswana pa 1400 talet. For det var var vart drama handlade om, om deras stams ursprung, nar det kom till Sydafrika. En ritkigt hit, och aven for domarna :)

Dagen avslutades sa klart med anonsering av vinnarna. Vi nadde inte hela vagen dit. Men en 2a plats var betydligt battre an sist, och framfor allt att vi hade fatt sa mycket mer poang!! Flera av de som slitit harast i laget bara tittade pa mig efter att vi horde att vi kom 2a och var sa glada. Bast av allt var en kille som var med forra aret, han var sekreterare i organisations kommitteen i ar (tva veckor for gammal for att delta som spelare) och har skott allting exemplariskt, han sager, "Jeanette, we did it, we did it, this is better then last year, isn't it?" Och hela vagen hem i taxin firades det, sjongs och dansades... "Jeanette Jeanette...."

Avslutning med SCORE
Den 9 juni var den officialla slut dagen for SCORE (om man inte ska vara kvar langre for SCORE cup, vilket ar frivilligt men jag ar) Sa hur som helst, veckorna innan var det massor att sta i, vi hade en avslutnings turering med skolorna i fotboll och netball, vi hade en sport festival pa Helene Franz och jag har varit runt i skolorna och sagt hej da... Sa har hallit tal pa 4 morgon samlingar och tackat for mig samt givit brev och pratat med rektorerna pa vissa andra skolor.

Lite mer avslutnugnar vantar, exempelvis med BSC och KBC, jag kan ju inte saga hej da nar jag ska jobba med om i en manad till...

Sedan var det middag med SCORE, eller ja, team Limpopo. Gott att bara ha en sist natt med ganget och saga hej da. Norrmannen blir det traff med i augusit, och resten av de fran Norge ocksa, men Annety har nu akt tillbaka till Zambia...

SCORE cup
Sa samtidigt som vi har jobbat med Cup of Heroes och jag har tagit farval har det varit forberedelser for SCORE cup. Forberedelsern i communityt har gatt mycket bra, dock vantar vi fortfarande pa utrustningen fran SCORE, vi har blivit lovade bollar, bananas, material for att hall lifeskills sessons, en manual for de tva veckorna etc.

Men hur som helst, vi imporviserar med vad vi har och anvander vara de resurser som finns. Och tro det eller ej, men saker och ting gar over forvantan. Jag ar mycket nojd med deras prestationer. Organisatoriskt ar jag bossen over de tva bosserna (en for fotboll och en for lifeskills) och under dem finns det minst 8 Sports Leaders som har varsin av VM grupperna. Dessa ledare ar mesta dels spelare fran Cup of Heroes, vilket gladjer mig, speciellt tjejerna som inte alls var interesserade forut nu kommer till detta, de bara dok upp. Jag hade egentligen vantat nagra andra istallet for dem, fran BSC, men de kom sa sent sa da var det battre att jobba med de som varkligen var interesserade och ville gora naget. Fast det ar klart det ar mer utmanande, manag av dem har aldrig varit ledare, utan bara blivit ledda av andra... Hur som helst sa ar jag helt overtygad om att efter dessa tva veckor, de har vuxit minst 10cm.

Som jag sagt tidiagre sa kommer det pa twitter nar vi uppdaterar pa SCORE cup hemsidan, hall utkik om hur det gar. Aven om jag haller med Mamma om att det inte ar helt latt att orientera sig dar. Och jag ska saga att det ar annu varre for dem (mig) som gor uppdateringarna dar...



Sa allt for mig for nu, hall till godo :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar