En välfungerande kollektivtrafik?

Var i ST-tidningen i dag, så även här kommer mina tankar om kollektivtrafiken...

Här i Blouberg åker man taxi när man ska någon stans, om man inte har bil eller åsnor, fast det är inte den sortens taxi som vi är vana vid. Det är minibussar och kan jämföras med de bussar som vi tar när vi ska åka kollektivt.

Men det finns många skillnader till den kollektivtrafik vi är vana vid. För det första så går taxin när den är full från Bochum, centrum här. Att den är full innebär inte att den ser ut att vara det, utan antalet människor. Så när jag tycker att det är dags att åka går det alltid in några till. De flesta taxibilarna tar 15 stycken, hur mycket man har handlat eller om man har tre resväskor med sig spelar ingen roll. Det är även så att barn under 3 år åker gratis och räknas således inte in i antalet. Så att man får en liten knodd eller ett nät apelsiner i knät är inget konstigt. Tilläggas ska också att en del människor är stora här och taxibilarna är inte så stora, så att man sitter trångt är ett faktum. Finns det hjärterum så finns det stjärterum!

När jag då åker till Bochum så är det lite annorlunda, jag bor nästan i början av en tur. Det finns ingen tidtabell utan de kör ungefär var 10-20 minut beroende på tidpunkten på dagen. Så när jag ska åka går jag ut till vägen och väntar, alltså inte till någon hållplats. När taxin kommer så vinkar jag och han stannar. Det är även så att eftersom man inte vet när den kommer så kan man ibland springa när man ser en taxibil och även då stannar han så snällt. Vad som sedan händer på vägen till Bochum är att man stannar si så där var 100m för att släppa av eller plocka upp folk, så att ta sig de 20km tar en timma om man har tur, ibland längre tid. Ni ska komma ihåg att jag bor ute på landet, i ett så kallat rural område. Man håller på att bygga asfaltväg, men än så länge är det grusväg som gäller fram till sista 5 minuterarna.

Hur betalningen fungerar är också en spännande historia. Ibland tar de betalt innan avgång, ibland betalar man när man går av och ibland under resan. Betalar man under resan så innebär det att pengar skickas fram och tillbaka, kors och tvärs i taxibilen. Så samtidigt som chauffören kör letar han rätt på växeln till alla. Konstigt nog så burkar det aldrig bli några problem.
Men det som fascinerat mig mest är ändå när taxichaufförerna har match. De spelar i en fotbollsliga med poliserna, lärarna osv. När det är matchdags parkerar de bilarna, inte bara de 11 som ska spela utan även resten, för de andra vill ju vara där och heja på. Så vill man åka någonstans då får man hitta ett annat färdmedel, hela kollektivtrafiken stannar alltså för fotbollen.

Mer observationer när det gäller taxibilarna här är att det inte är alltid dörren fungerar, så då måste chauffören gå ut och runt för att öppna. Trafikreglerna följs inte så noga och man kör på vilken sida av vägen man vill trots att det är vänstertrafik här. Ljudnivån i taxin är mycket hög då chauffören gärna lyssnar på musik som i sin tur försöks överröstas av resenärerna för att prata.

Det här är då som det fungerar här jag bor, i Blouberg. För det fungerar faktiskt, det är ju inte någon som klagar i alla fall. Men det är skillnader från plats till plats i Sydafrika. Exempelvis så kunde vi tre vita tjejer inte ta den typen av taxi i Pretoria, det är bara för de svarta och kan ju vara mycket farligt för oss. Så på vissa ställen i landet finns det fortfarande apartheid, och snällt och fint fick vi ringa en ”vanlig taxi” på samma sätt som vi gör i Sverige.

Tänk er själva att tättingen inte skulle köra förrän den är full från torget eller att alla spårvagnarna i Göteborg parkerar på avenyn för att chaufförerna ska ha match på Heden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar