5 nätter och 4 olika sovplatser...

...och vart jag ska sova i natt vet jag fortfarande inte. Men oroa er inte, det ordnar sig. Förhoppningsvis får jag besked på frukosten om jag flyger hemåt i dag eller i morgon.

Workshopen i helgen som gick handlande om Fair Play, Culture and Diversity. Det var mycket intressant, nu fick man så mycket ord på alla ”konstigheter” som föregår i communityt. Och när jag sa något, även om vi pratat om Sverige och hur vi lever så var det flera gånger som de kollade på mig som om jag var från Mars. Så förmodligen fick de en tankeställare om hur det är för mig att vara totalt annorlunda från dem (?)

På kvällen bar det av till Bochum för mig, sov hos Uncle Elias och på söndag morgon gav vi oss, hela deras familj och jag. De skulle till Polokwane och handla julkläder till pojkarna, och jag blev då avsläppt lagom i tid för min buss. Tilläggas ska att när radio slås på i bilen så är det Joyride med Roxett som spelas. Bussturen gick smidigt till Johannesburg och där blev det byte för nästa buss, som skulle bli min nästa sovplats.

Måndag morgon och efter en mycket vacker tur genom bergen når vi Outdshoorn och en väntande Line. Vi åkte till hennes community, Dysseldorp, ett färgat township, i jämförelse med mitt svarta rural område. När vi åker på stora vägen utanför kan vi mitt i den gröna naturen se tydliga gränser vart de lilla communityt Dysseldorp ligger, till skillnad från hos mig då ingen vet vart Buffelshoek börjar eller slutar. Att det är ett litet ställe till ytan är dock inte det samma som att de är få människor, husen ligger tätt och har en befolkning på mellan 15000 och 20000. Vidare så är det ett ställe som är långt före buffelshoek i utvecklingen, exempelvis så är nästan alla gator asfalterade och man har gatlampor. Skolorna är stora färgglada tvåvånningshus med så mycket utrustning, undervisningsmaterial och pynt att det är nästan i Sverige. De hade stor dator sal för eleverna och de administrerade personalen, som i övrigt inte finns i Buffelshoek använde datorer flitigt i arbetet. Dock ska det sägas att även om barnen hade skoluniformer så var de då inte klädda i dem utan de använda mestadels sina vardagskläder…

Gällande sporten i communityt så var det även där en stor skillnad, även om Line sliter med att få till arbetet och strukturerna i Dazys Active Sports Club (tror jag namnet var) så funkar det på ett helt annat sätt. Det finns flera olika sporter att utöva, alltså inte bara fotboll och netball, även rugby, cricket etc. Man är mer välorganiserad, vilket resulterade i att de faktiskt var i finalspelet av Cup of Heroes. Fast att kopiera deras sätt att göra är helt omöjligt, de är så olika förutsättningar. Som nämndes ovan är det en liten area som människorna bor på, och de har inte samma problem som i Buffelshoek att allt folk flyttar därifrån efter High School, utan folket stannar i sitt community så det var fler äldre folk med erfarenhet som är viktiga att ha med i arbetet.

Vidare så spelade kyrkan en mycket stor roll i communityt, man hade hela 10 stycken! Och alla går i krykan där, inte den samma som hos mig utan det var mest Lutherska och någon Romers-katolsk. Men som jag skrev på Twitter/Facebook så på måndagskvällen var vi på modelltävling, i kyrkan! Det var 6-7 tjejer och killar som klädde upp sig och gick modell, i vardagskläder och i aftonklänning inför en jury som ett sätt att dra in pengar. Skulle då allt sett ut om vi gjorde i Buffelhoek… Enligt Line så var det något som hörde till den färgade kulturen, mycket ska tas efter från USA.

Natten mellan tisdag och onsdag sovs hos Line, och på tisdags kvällen tog vi flyget till Cape Town för att få nästa natt på ett fin fint hotell granne med Table Mountian, och även i natt sov jag här.

Vad som händer här är en historia som kommer mer rapport om senare, nu är det då dags att se om man kan få någon info om sin hemresa och nästa natt..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar