!ke e: ǀxarra ǁke – olika folk förenade


Befolkning: 46,9 miljoner (2007), nästan 5 gånger så många som i Sverige. Nästan 80 % är svarta, runt 10 % är vita, knappt 10 % är färgade, 2,5 % är asiater. Den svarta befolkningen består främst av nationaliteterna/stammarna Sotho, Tswana, Xhosa och Zulu.

Språk: 11 officiella; afrikaans, engelska, ndebele, pedi, sotho, swazi, tsonga, tswana, venda, xhosa och zulu, förmodligen kommer jag att kunna alla flytande när jag har varit där ett år. Språken hänger ihop med nationaliteterna/stammarna (logiskt). Den vita och färgade befolkningen är de som har afrikaans som modersmål, som är ett nederländskspråk. Nästan överallt i landet förstår man engelska.

Huvudstäder: Pretoria (administration), Bloemfontein (rättsväsende), Kapstaden (parlament). Alltså inte Johannesburg som många tror, men den är dock den största staden.

Yta: 1 212 038 km2, som Frankrike, Tyskland, Holland och Belgien tillsammans

Geografi: väldiga savanner fulla med hjordar av storvilt, vida bukter och palmkantade stränder, en färggrann rikedom av blommor, väldiga amfiteatrar till klippor, ständigt gröna skogar sam halvöknar, vingårdar och fruktträdgårdar. Så skriver i alla fall min reseguide, upp till bevis!

Klimat: eftersom landet är stort varierar klimatet mycket beroende på vart man befinner sig, men eftersom landet ligger söder om ekvatorn är årstiderna omkastade, alltså är det vinter när jag kommer dit. Generellt sätt kan man ändå säga att deras vinter är som den svenska sommaren (i vanliga fall, inte så varmt som dessa underbara dagar…)

Sport: 2010, som första afrikanska land, står man som värd för fotbolls VM (jag har biljett), under för-vm/confederations cup visade Bafana Bafana att man är att räkna med. Men det finns fler idrotter som lockar, exempelvis rugby och netball är två som jag fått testa på, fast förstår inte reglerna ännu.

Djur: The big five, de fem djuren överst på min blog, elefant, lejon, leopard, noshörning och afrikans buffel, kommer alla att vara mina grannar under kommande året. Av Alfred har jag även fått lära mig om de och många av de andra djuren, bland annat hans favorit Dikdik, en liten och mycket söt antilop.

Historia: för omkring 1 800 000 år sedan levde Australopitheceus africanus (en aplikande människa) i södra Afrika, massa år senare, 400 f.Kr. kom vandrande stammar från västra Afrika till det som i dag är Sydafrika. Under 1600-1800 talet kommer holländare och britter och bråkar med de svarta.

Politik: i dag är det ANC (African National Congress), ett socialdemokratiskparti grundat av ursprungsbefolkningen som styr i landet, sedan 1994 efter det första demokratiska valet. Det var då Nelson Mandela som blev president (och hans böcker Long walk to freedom vol 1 och vol 2 ligger och väntar på mig, så får återkomma när jag kan mer…) Men 1948, var Nationalistpartiet vid makten och apartheidlagar stiftades, dock hade sedan 1650-talet svarta använts som slavar. Under apartheid ifångatogs många Sydafrikaner på Robben Island (läser just nu boken More then just a game, football v apartheid, för att lära mig mer om deras liv där och fotbollens betydelse för politiken).

Styrelseskick: republik. Jacob Zuma är president sedan den 9 maj 2009, ledare för ANC och har sex fruar. Man har en konstitutionell demokrati med ett tredelat styrelseskick, de nationella, provinsionella och lokala nivåerna har alla sina lagstiftande och utövande myndigheter.

I dag: av rubriken att döma, !ke e: ǀxarra ǁke – olika folk förenade så är dagens Sydafrika ett resultat av dess historia (logiskt). Landet är ett av de mest välutvecklade och industrialiserade länderna i Afrika, men det finns även här stora sociala klyftor.

Vad Sydafrika mer är i dag återstår att se, nu är det bara 10 dagar kvar till avresa och fjärilarna i magen blir fler och fler och vildare och vildare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar