Vaccination

Så, med mindre än två veckor till avresa och ett stort blåmärke på min högra överarm, två fingrar proximalt om tuberositas deltiodea, är jag nu färdig med vaccineringen inför Sydafrika.

De vaccinationer jag tagit är;
- Typhenix, ett tyfiodvaccin
- Twinrix, mot Hepatit A och B
- Imovax, den 5e poliosprutan
- Dukoral, mot Cholera

Och hade även sedan tidiare vaccinerat mig mot Tuberkulos, vilket lungröntgen för några veckor sedan visade att fortfarande höll i sig, fattar inte hur det hänger ihop. Men jag litar på de som kan sin grej.

Dukoral var ett drickvaccin, de andra sprutor. Men den där blandningen som skulle drickas var ingen höjdare. Dden smakade riktigt illa och sedan fick jag inte äta eller dricka på en timma, så smaken i munnen fick alltså vara kvar, bläääk. Fast stod ju ut, och det ska det vara värt för att slippa cholera :)

Sedan var det ju frågan om mitt blåmärke då... efter att jag fick sista sprutan i torsdags så sprutade det blod när hon drog ut nålen, det är tydligen sånt som händer, fast det ser rätt illa ut nu när man kan gå med bara armar i den härliga solen, ut ut nuuuuu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar