Vad är en idrettsfredskorps?

Eller vad är det du ska göra i Sydafrika? Det är frågor jag fått många gånger senaste tiden. Jag brukar svara att jag ska jobba med idrottsutveckling, alltså utveckla idrotten i det samhället jag kommer till. Då blir ju näste fråga hur?

Ja, alltså hur mitt arbete kommer att se ut är i dag omöjligt att säga. Första saken är att jag inte vet vart i Sydafrika jag ska, det är inte bestämt, utan något som Score avgör när de lärt känna oss. Men vart jag hamnar kommer att ha betydelse för hur det blir, vilka resurser och behov finns där är mycket upp till mig att utforska och utefter det arbeta vidare.

Andra saken som gör att det är svårt att beskriva arbetet i förväg är att alla som åker i väg har väldigt olika bakgrund, jag är sjukgymnast, det finns idrottsvetare, arbetsteapeut, lärare mm, så våra individuella kompetenser kommer även att prägla hur arbetet blir. För min del ser jag detta som en chans till att jobba med förebyggande hälsoarbete bland gräsrötterna.

För att krångla till det hela är det inte så enkelt att förklara att jag ska tala om för lokalbefolkningen hur de ska göra utan, min arbetsuppgift kommer i huvudsak att vara att facilitator, vilket "är en person som arbetar med att få en grupp männinskor eller organisationer att arbeta mot ett gemensamt resultat. Facilitatorn åstadkommer detta genom att koncentrera sig på processen, och genom att lyssna noggrant på alla inblandade för att få fram de krafter som vill till samma mål. Facilitatorn fungerar bäst som neutral och utan formell makt eller extra expertkunskap i själva sakfrågan". (Copy&Paste från Wiki)

Score har tre ”prioriterade grupper”, barn och ungdomar, kvinnor samt funktionshindrade. Jag ser fram emot att möta alla dessa, och även övriga i det sydafrikanska samhället. Fast med erfarenheter som personlig assistent och praktik på habilitering har jag som önskemål att få extra kontakt med funktionshindrade. I mina reseguidsböcker har jag läst att Sydafrika är ett land med goda förutsättningar att resa med rullstol och/eller andra funktionsnedsättningar, så jag tycker det ska bli mycket spännande att se hur det är att leva med funktionshinder där.

Man kan läsa på NIF:s hemsida om vad Idrettens fredskorps gör och är. Men vet att jag har nya läsare som inte är så vana vid internet och länkar, så har kopierat in till Mormor och Morfar exempel på arbetsuppgifter (dock står de på norska);
1. Kursing, veiledning, evaluering i samarbeid med kroppsøvingslærere i skoletiden og etter - skoletid.
2. Skoleidrett; for eksempel å introdusere en ny idrett eller bistå i organisering av turneringer og festivaler.
3. Mer fokus gjennom å fremme idrett i lokalmiljøet, som for eksempel å bistå i opprettelsen av en Basketballklubb eller motivere flere jenter og kvinner til å drive med idrett. Å tilrettelegge for og ha kurs / oppfølging, slik at de også blir ledere. Trener - Leder og Dommer!
4. Bruk av idrett som metode for å øke kunnskap om bl.a. HIV/AIDS, rusmisbruk og andre samfunnsutfordringer.
5. Samarbeide med lokale idrettsorganisasjoner (organisasjonsbygging/kompetanseoverføring), andre frivillige organisasjoner og lokale myndigheter.
6. Administrativt arbeid

Och när man kommer hem kan man ju göra som Lind och Tonje. Iallafall handlar arbetet inte bara om att jag tar med mig mina kunksaper till Sydafrika, utan jag förväntas även lära mig mycket som jag sedan ska lära vidare när jag kommer hem. Och vad jag lärt mig får vi se om 1 år...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar