Om att arbeta i en organisation – min tid som ledamot i Saco Studentråd


I helgen var jag på möte med Saco Studentråd i Halmstad, mitt sista (men jag är fortfarande ledamot fram till 30 juni och saker ska avslutas). Så tänkte berätta lite om mina tankar kring vad jag lärt mig, hur jag vill fortsätta använda de nya kunskaperna och varför denna tid har betydigt så mycket för mig. Det blir nog lite långt, men läsvärt (?)

För ett drygt år sedan hade jag min första kontakt med Saco Studentråd, på förbundskonferensen 2008 som representant för Sjukgymnaststudenterna. Redan då blev jag väldigt imponerad av organisationen i sig och dess arbete, men framför allt alla duktiga människor som var engagerade. Det var i alla fall då mitt intresse väcktes på riktigt. När hösten kom och jag fick ett samtal om att kandidera till Saco Studentråds styrelse 2009 var min första tanke att det inte skulle vara något för mig, så grön och okunnig. Men, med tanken på det att Saco Studentråd företräder alla studenter, oavsett kunskap inom området så är ju mixen bra att ha i styrelsen. Att jag dessutom kommer från ett litet medlemsförbund, Sjukgymnastförbundet är ju ytterligare en viktig faktor till varför just jag skulle ha något att bidra med. Kongressen gjorde ”sitt”, och jag var med.

Så kom januari 2009 och det var dags för första styrelsemötet för min del, med pirr i magen gav jag mig av från Trondheim (eftersom min tid som utbytesstudent just påbörjats). Inför mötet, och även alla andra har jag läst på och känt mig förberedd, men att ha koll på allt insåg jag ganska snabbt att var mer eller mindre omöjligt. Därav vikten av delad förkunskap inom styrelsen, vissa är bra på lagar och regler, andra har stenkoll på det senaste som händer inom utbildningspolitiken och några är bra på att vara bara studenter. Det är en grov indelning, och det är absolut inte så att vi bara besitter dessa kompetenser eller att någon har endas en av dem, Saco Studentråd är så mycket mer än så.

Tilläggas i det hela ska att jag innan mitt engagemang i Sjukgymnaststudenterna och Saco Studentråd knappt vart i Stockholm, och absolut inte rest dit själv. Men nu känner jag ju mig riktigt bekväm (?) i att hitta i och besöka vår huvudstad.

Vidare gick våren och ju längre tiden gick desto roligare blev det, men det är väl så, ju mer man lär sig desto roligare? Jag tänker inte gå in konkret på vad vi har gjort, det finns att se på Saco Studentråds hemsida, men det har varit intensiva helger med möten och däremellan diskussioner och arbete över mail. Många kan tycka att möte är tråkigt, okej det låter inte alltid lockande, men väl där har tiden många gånger sprungit i väg och vi nöjda med vår prestation kunnat avsluta dagen med en middag.

Ja, det är ju så att det är inte bara själva arbetet som betytt så mycket, utan även det social runt i kring. Visst att vi många gånger har diskuterat plugg, tentor, utbildningspolitik mm över frukost eller på kvällen, men även mycket annat. Vi har varit ledamöter med väldigt skilda bakgrunder, studiemässigt och fritidsmässigt, men att lära känna dessa nya personer har varit toppen. Tänk bara att jag kunde ringa juristen på Skatteverket inför mitt år i Sydafrika för att reda ut hur det fungerar när man arbetar i ett land, får lön av ett annat och kommer från ett tredje… Eller som när jag åkte Vasaloppet, då missade jag delar av styrelsemötet (pga att mötet var tvunget att flyttas) då får jag ett sms av de sköna människorna som jag bara träffat två gånger tidigare som hejar på och följer mig på nätet, snacka om att jag fick en kick då!

Jag sa att jag inte skulle gå in på vad vi konkret gjort och presterat under våren, men jag vill ändå ta upp en sak. Den 7 juni var det val till Europaparlamentet, så under årets förbundskonferens anordnade vi en debatt med unga kandidater. Efter det blev jag slavisk följare av deras bloggar, läste i tidningar och på nätet, såg debatter. Okej, jag ska erkänn att jag inte känner mig speciellt säker på allt men, betydligt mer kunskap och ytterligare ett område som intresserar mig har väckts.

Med andra ord har det varit mycket som hänt och saker jag lärt mig, frågan är ju hur jag kommer att ha nytta av det i framtiden? En av Saco Studentråd åsikter är ju att utbildning ska löna sig, lika så tror jag. Men det kan ibland vara svårt att säga konkret vad ett förtroende uppdrag egentligen ger…Även om jag tycker att Anna Ekströms (ordförande i Saco) historia om att ”det ser bra ut på CV:t” faktiskt är så mycket mer än orden i sig, det säger mycket mer om personen än så.

Vidare har jag även tänkt en del på vad jag inom den närmsta framtiden kan använda. Att arbeta i en välfungerande organisation har varit toppen, och mitt kommande jobb i Afrika kommer till stor del att vara organisatoriskt. Kanske i form av att utveckla redan befintliga eller vara med och skapa helt nya. Självklart betyder inte att en välfungerande studentorganisation i Sverige är jämförbart, men principen om att ha gemensamma och tydliga mål, stark ledning (i from av stadgar och presidium), vara engagerad i de du gör, ha ett brinnande intresse mm (listan kan göras lång). Har även lärt mig hur man kan jobba med påverkans arbete, lite tips och trix. Men framförallt vill jag poängtera vikten av att man har roligt i det man gör.

Finns så mycket mer jag skulle kunna skriva och berätta om tankar och funderingar. Men tror jag fått med det viktigaste. Och bara för att min tid är ute (låter hemskt) som ledamot, så tro inte att jag inte kommer fortsätta lära mig nytt och ha koll på vad Saco Studentråd gör, det finns Internet i Sydafrika också, så jag räknar med att även ni har koll på mig :)

Så för att summera, mycket har jag lärt mig och mycket mer finns det att lära. Oavsett vad jag kommer att arbeta med i framtiden (eller plugga mer?) så är en sak som är säker att jag kommer att fortsätta engagera mig i det fackliga arbetet.

1 kommentar:

  1. Jeanette, jag bli alldelse rörd! Var superkul att läsa den här redogörelsen. Du kommer saknas, och följas :)

    /stina

    SvaraRadera