Besok fran Pappa

Sa, nu blir det lite skrivande har. Dock ar tagentbordet inte utrustat med alla speciella bokstaver vi har i Sverige, men ni far halla till godo pa detta viset de sista tva manaderna. Lika sa blir det nog inte bloggat sa ofta eftersom jag inte har dator och internet sa latt tillgangligt langre.

For tva veckor sedan kom pappa ner till sydafrika, efter poliseskort kom vi till slut till hotelet (pappa hade kort lite fel, fraga honom om ni vill veta mer). Efter en natts somn begav vi oss med bilen till Swaziland, vilket ar ett litet kungadome intill Sydafrika. Dar spenderade vi 2 dagar med besok i en Swazi kulturby, kollade pa en av varldens aldsta gruvor och ett svenskt (!) glasbruk. Vad som farschiderade mest var kulturen, man lever till stor del kvar i gamla traditioner och imponderande historia om den forra kungen som hade 120 officiella fruar (och minst lika manga inofficiella?) och omkring 600 barn! Vidare bjod Swaziland aven pa ett mycket vackert landskap med dalar och berg samt en fantastisk natur!!

Fran Swaziland akte vi vidare till Mosambique, langt i fran samma klass. Ett korrupt och smutsigt land dar vi nast intill vart arresterade for att vi inte hade med oss passen nar vi var ute och gick...! Skulle dock garna varit dar lite langer sa man hade sett naget, nu blev det nastna bara natten innan det bar av vidare tillbaka till Sydafrika.

Vi kom nu till Kwa Madwala game reserv, i narheten av Kruger parken for safaris. Och djur sag vi, ett lejon valdigt nara! Vit noshorning, elefanter, giraffer, zebror mm. Och harlig avslappning var det med massage och lite ''lyxliv''.

Sista anhallten pa resan var Blyde Canyon River. Helt fantasktiskt vad naturen kan skapa pa sina stallen! Med utsiktsvyer (som kunde varit klarare med battre vader), grottbesok och jattegrytor - massa harligheter och spannande historier att lara!

Slutligen bar det av till communityt for besok dar for pappa. Det var pa min fodelsedag, sa sjalvklart firades den. Dock inte som vi ar vana riktigt... men med tarta och snask sa klart! Fodelsedagsfirande ar inte sa vanligt och inget man riktigt uppmarksammar, men saklart, for mig vart det ett minne for livet hur de firade mig och de fina fodelsedagskorten jag fick! Och saklart, besoket fran pappa var val basta tankbara fodelsedagspresenten?

Pa tisdagen och onsdagen fick pappa folja med mig coh se vad jag egentligen gor har, alltsa i skolor och pa moten. Dock gick jag lite pa halvfart sa han skulle orka med. Men desto mer har det varit nar han lamnade och kommer det att bli den resterande tiden.

Hur som helst, mycket yatzy har det ju blivit, for er som last twitter/facebook sa vet ni ju att jag lagt mig en del sa att pappa skulle fa en chans att vinna och inte forsta hans sydafrika vistelse. Sa tror allt att han ar nojd, och det ar jag ocksa, i massor - tack pappa!

1 kommentar:

  1. Stolt pappa , efter talen och brevet som Nettan fick på sin födelsdag. Där fick hon känslomässigt beröm!
    Gött att höra att du spelade dålig förlorare?
    Tack! Kram Pappa

    SvaraRadera