Victoria falls

Trassel Translux, som alltid… men hur som helst så kom jag mig i väg och ankom i Jo’burg i torsdags eftermiddag och strax efter mig kom min syster. Härligt att få träffa henne igen! Hon hade haft en trevlig tur i Krugerparken och sett på djuren. Men för oss väntade en flygtur till Viktoria fallen…

Så på fredas morgonen gav vi oss av, genom morgontrafiken med en chaufför som kunde alla trix och genvägar för att på bäst sätt lämna oss på flygplatsen. Och några timmar senare, helt problemfritt var vi på Shoestring BP i Viktoria fallen. Asså, vi bodde inte inne i fallen, men den lilla staden (byn?) heter så. På eftermiddagen var det en tur på lokala marknaden, och sån tur var hade vi följe av två turistpoliser, för försäljarna var väldigt på en om att man skulle köpa just av dem… Men vi kom därifrån tomhänta. Sedan blev det kväll och vi satt på ett hotell i utkanten och kollade på solnedgången över ett glas vin och mycket prat innan vi fortsatte till en restaurang i närheten där det serverades viltbuffé! Favoriten var vildsvin, men vi provade även impala, kudu och jag fick diplom för att testat mopani worms (vilket jag gjort även i communityt, men det smakar blääää). Under middagen var det även massa underhållning, vi fick ha stora tygstycken över oss, spela trummor, dansa och se på lokala killar som dansade. Det kom en man som ville sälja cocktails, som han sa, i "Kenya kallas det medicin för efter den börjar man dansa…"

Så på lördags morgon var det dags för att besöka fallen. De är lixom inte ett litet fall, det är flera enormt stora med grymt mycket vatten som forsar! En fräck naturupplevelse som verkligen är besöksvärd. Vi hade lite otur då vinden låg på så att vi blev väldigt blöta av allt stänk och att även himlen öppnades lite, alltså vi var blöta från topp till tå, inifrån och ut, men det var det värt! Och tilläggas ska även att regnskogen man vandrade igenom var riktigt vacker och fridfull.

Efter lite slappande på BP så tog vi oss an dagens nästa tur, elefantridning! Stora är dem kan man ju säga, 2-3m höga, men väldigt snälla och väluppfostrade djur. 1 timmas tur på elefantryggen var det, mycket behaglig lunk de har och vi red över slätter, genom vattendrag och passerade en stor canyon. Väl tillbaka var det matningsdags… alltså av elefanterna.

På söndagen var det slappis på morgonen innan vi tog flyget hem och hem kom vi, även om det var sent. Vid 9-tiden på kvällen var vi tillbaka i Buffelshoek. Och så glada de var över att se min syster!

Efter natten var det då dags att börja jobba. Och jag kan tala om att allt tar mycket längre tid när man måste förklara allting, tänk vad många rutiner som är så självklara för mig här och som Lotta inte fattar något av och rynkar på näsan åt… Hur som helst så kom vi i väg till skolan och det var Rasekgala som stod på schemat och friidrott – stafetter och löpning är det som funkar bäst, alla gillar att tävla tror jag. (Utom Lotta och Masinga som tycket att de inte hade behövt delta när lagen var ojämna…)

Efter en heldag där var det bara att fortsätta att jobba, Lotta ska ju inte kunna vara här en vecka utan att göra någon nytta. Så vi har ett basketprojket denna vecka med träningar varje dag och ska avsluta med matcher på lördagen. En lyckad mycket första dag var det! Det som förvånade mig mest var att syster Olivia kom som hon hade lovat och var en riktig stjärna.

I dag är det tisdag, och jag har fortfarande ingen skola att gå till, så det får bli lite slappande, tvättande, en tur till de små bergen, och så klart rapportskrivningar. Innan kvällen kommer då jag ska på möte och syster coacha basket… I morgon väntar Helen Franz och besök hos uncle Elias, på torsdag blir det Matjeketlane och fredag basketbolls domarkurs. På lördagen hoppas vi då att barnen och ungdomarna ska vara redo för lite matcher i basket innan jag och syster ger oss av för en natt i Polokwane. Nu vet ni vad som står på schemat framöver, ganska fullspäckat, så en rapport lär väl komma efter helgen…

(Tyvärr sket sig bilduppladdningen efter 1 timmas försök... ska istället ruska liv i lillasyster nu...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar