En söndag utan måsten

Vad gör man då? Kastar bort tiden på ingenting? Nej nej, jag hittar lite måsten. Så som att plugga. Läst massa medicinsk engelska och idrottspsykologi i dag. Har även bakat bullar, dock totalt misslyckade eftersom degen inte jäste som den skulle, men vad gör det när Mama äter dem ändå?

Den gånga veckan har varit fullspäckad, men första gången i år har jag känt mig full av energi. Jag är nu frisk igen, och nu finns det inga undanflykter för att inte börja springa igen, på tisdag, eftersom jag i morgon börjar redan klockan 7 på en av skolorna med ett ”fyspass”, undrar hur många som kommer komma…?

I veckan har jag nu lyckats jobba i kapp allt pappersarbete som syster lämnade efter sig, men det var det värt. Basketveckan har verkligen fått folket att komma till facilityn och nu är det +/- 100 stycken där omkring dagligen. De (få) aktiva i Buffelshoek Sports Committee har nu också börjat ta lite ansvar och vi har ett veckoschema med vilka sporter och vem som ska träna ungarna dagligen. Ser positivt ut, och bara hoppas att det ska fortsätta framåt…

Men pappersarbetet, nu ser man golvet i mitt rum! Det har varit utvärderingar, närvarolister och kvitton från basketen, planeringar för Ladies soccer tournament, YL-interclass activities på Matjeketlane och vad vi kan göra här för spännande runt VM samt manual för helgens workshop tillsammans med alla bollar som också delar rum med mig…

Gällande Ladies soccer tournament så ska det bli mycket spännade, hade ett bra möte (ja, första gången ett bra möte i Buffelshoek), det var ju bara tjejer där så kanske därför? Hur som helst så är det två lag, det i communityt som jag tränar samt Rasekgala school team som arrangerar, och från varje lag var det 3 representanter som nu jobbar för fullt med att bjuda in lag, fixa domare, arrangera med ljudanläggning, få donationer (intresserad? En 50lapp är mycket värt för oss här, så säg till!). Hur det hela kommer att gå återstår ju att se, den 6 mars smäller det!

Vad som mer har varit positivt denna vecka är workshopen vi hade, Active Youth Course and Social Responsibility. Dock hann vi aldrig med den andra delen. Ett flertal av dem som brukar vara med på SCOREs workshops kunde inte, och vissa har flyttat här ifrån, men under veckan har jag jobbat hårt för att finna nya förmågor. Om det är förmågor jag funnit är jag inte så säker på, men att det i fredags kom över 20 var riktigt bra, och dessutom att det var 80 % tjejer, inte illa. Så när det regnade på lördags morgonen såg det mörkt ut, jag och Nkosana sa att kommer det 10 i dag är vi nöjda, men fram på vart vi 23 stycken! Men visst, det är skillnad på att vara där fysiskt och att vara aktiv. Det var lite som jag och Nkosana sa till varandra efteråt, det tar så mycket energi när man hela tiden ska försöka peppa upp folk när man får så lite tillbaka. Språket är givetvis en sak, men även självförtroendet, riktigt lågt hos många här, så visst var workshopen ett behov eftersom självförtroende är en del i Active Youth Course. Fortsättning följer var som händer med dessa ungdomar, vi ska planera en aktivitet för den 21 Mars (Freedom day i Sydafrika) samt en ny workshop väntar dagarna innan om Sports och Gender.

Alltså mycket som händer och sker här runt i kring. Och planerings freak som jag är, har gjort ett schema för resten av tiden här. Oj tänker ni då, räknar hon ner dagarna till när det är dags att åka hem. Men så är det inte. Bara så att allt som jag vill ska hinnas med, och det är faktiskt så att End of Service är redan 11-14 maj, så med påsk och besök från pappa har jag omkring 8 arbetsveckor här. Nästa sak ni tänker är ju då att jag ska komma hem redan i maj, men nej. SCORE avslutar tidigare an vanligt på grund av VM men vill definitivt att vi volontärer ska vara kvar här över VM och jobba med aktiviteter i communityt, "Bring the WC excitment to our rural comminities". Så det är vad jag ska göra, och kanske jobba som FIFA volontär, svar väntas i den kommande veckan. Och om inte annat händer så har jag ju biljett till Tyskland-Ghana den 23 juli. Mitt hemresedatum är inte spikat, men räknar med att det blir i början av juli…

Usch, hemresa, känns långt borta. Men samtidigt så kommer ju ett liv efter detta. Och det planeras för fullt från min sida om vad som ska göras och hur, samt vart. Planen är att plugga till en master till hösten, och förmodligen en utbytestid Sydafrika till våren. Men som sagt var, det är bara i planerings stadiet än så länge…

Planerna för den kommande veckan är då skola i morgon, lite administration och grejs på tisdag, Helen Franz på onsdag, skola på torsdag samt stort möte om vad vi ska göra under VM, fredag blir det en tur till Polokwane för inköp av diverse nödvändigheter och efter det förmodligen en frihelg någon annan stans (får ta chansen när jag inte har några andra åtaganden att se mig omkring ju).

3 kommentarer:

  1. VM match 23 juli och hemfärd i början på juli?

    SvaraRadera
  2. Nu löser vi melodikrysset - efter en dag med "massa måsten" - skypat med barnen, bakat tekakor, målat taket i trappan, skottat snö, bakat bullar, gjort middag - snart är det OS igen !
    Mammis

    SvaraRadera
  3. Kanns kul att jag har bidragit med nagot!=)

    SvaraRadera